لوازم بهداشتی نوزاد چی بخرم؟

لوازم بهداشتی نوزاد چی بخرم؟
اگر نوزادتان در راه است یا به تازگی متولد شده،یکی از دغدغه‌های شما تبدیل به خرید سیسمونی و لوازم بهداشتی نوزاد شود. مانند هر پدر و مادر دیگری، به دنبال لیست سیسمونی نوزاد کامل هستید تا چیزی از قلم نیوفتد؛ همچنین از آن‌جایی‌که، مراقبت از نوزاد تازه‌متولدشده بسیار مهم است و پوست و موی او نیز بسیار حساس است، کیفیت لوازم بهداشتی نوزاد اهمیت دارد. ازاین‌رو، این لوازم و محصولات باید با دقت بالایی انتخاب و تهیه شوند. درصورتی‌که، به‌دنبال تجربه خوبی از تهیه محصولات بهداشتی نوزاد هستید؛ از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله کیکابو با ما همراه باشید.

لیست لوازم بهداشتی نوزاد پسر و دختر

«لوازم بهداشتی» یکی از بخش‌های مهم سیسمونی نوزاد هستند که به‌دلیل حساسیت بالای آن‌ها و ارتباط‌شان با «سلامت نوزاد»، نباید سلیقه‌ای و براساس جنسیت او انتخاب شوند. به‌عنوان مثال، در تهیه سیسمونی انتخاب رنگ لباس، نوع اسباب‌بازی‌ها و کاراکتر عروسک‌ها در اینکه نوزاد شما دختر است یا پسر، بسیار اهمیت دارد؛ اما در تهیه پوشک و سایر اقلام بهداشتی، توجه به دختر یا پسر بودن نوزاد شما از اهمیت کمتری نسبت‌به کیفیت ساخت، برند بودن و تاریخ مصرف این اقلام برخوردار است. از همین رو، اکیدا توصیه می‌شود که در هنگام تهیه لیست لوازم بهداشتی نوزاد دختر یا پسر خود، به نکات مهمی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد، بیشتر توجه کنید.
لوازم بهداشتی نوزاد پسر

انواع لوازم بهداشتی نوزاد

به‌طورکلی، می‌توانیم لوازم بهداشتی نوزاد را به شش دسته تقسیم کنیم که هریک از این دسته‌ها باید ویژگی‌ها و کاربرد‌های خاصی را داشته باشند و در لیست سیسمونی شما قرار بگیرند:

 لوازم حمام نوزاد

لوازم حمام شامل شامپو‌ها، صابون‌ها، لوسیون‌ها، روغن‌های مرطوب‌کننده و کرم‌های حمام نوزاد است. این محصولات برای شستن و تمیز کردن پوست حساس و نازک نوزاد در هنگام حمام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوازم تعویض پوشک

پوشک نوزاد می‌تواند یک پوشک قابل شست‌وشو، یک‌بارمصرف یا حتی پوشک شرتی باشد. سایر لوازم تعویض پوشک نوزاد نیز شامل دستمال تنظیف، زیرانداز و کرم نیز تعویض می‌شود.

لوازم مراقبت از پوست نوزاد

محصولات مراقبتی پوست نوزاد ازجمله انواع پودرها، کرم‌های ضدسوختگی و سایر محصولات مراقبتی باید متناسب با پوست حساس نوزاد تهیه شوند تا موجب التهاب و تحریک پوستی او نشوند.

لوازم شست‌وشوی لباس نوزاد

شوینده لباس نوزاد باید باتوجه‌به پوست حساس او تهیه شود. حتما باید شوینده‌های غیرحساسیت‌زا را با فرمولاسیون ملایم و نرم تهیه کنید و از خرید محصولات حاوی مواد نگه‌دارنده زیاد یا شیمیایی تند نیز اجتناب کنید.

وسایل بهداشت شخصی نوزاد

وسایل بهداشت شخصی نوزاد مانند ناخن‌گیر، پستانک، دندان‌گیر، برس، ست مانیکور و... باید به‌صورت استریل‌شده و شخصی مورد استفاده قرار بگیرد.

لوازم شستشوی دست‌ها

صابون‌ها و مایع‌های ضدعفونی‌کننده مخصوص دست‌های نوزاد و والدین می‌تواند به سلامت نوزاد کمک کند.
معرفی وسایل بهداشتی برای نوزاد

لیست لوازم بهداشتی نوزاد

لیست لوازم بهداشتی نوزاد باید شامل موارد زیر باشد:

  •  شیشه‌شور و آبچکان شیشه شیر؛
  •  شامپو، شاپوی بدن و صابون بچه (بدون عطر)؛
  •  لوسیون، روغن بچه و روغن ماساژ؛
  •  مرطوب‌کننده پوست مخصوص نوزاد؛ 
  •  پماد سوختگی نوزاد؛
  •  پودر بچه یا تالک مایع؛
  • دستمال مرطوب نوزاد؛
  •  لیف، حوله حمام و پارچه نخی؛
  •  وان حمام و آسان‌شور؛
  •  زیرانداز تعویض پوشک؛
  •  ست مانیکور؛
  • فین گیر(پوار بینی)؛
  •  ضدآفتاب کودک؛
  •  مسواک انگشتی و خمیر دندان؛
  •  مایع لباس‌شویی؛
  •  مینی‌واش یا کهنه‌شور؛
  •  تب‌سنج؛
  •  شیشه داروخوری؛
  •  دندانگیر نوزاد.

وسایل بهداشتی نوزاد دختر

لوازم بهداشتی نوزاد دختر

وسایل بهداشتی نوزاد پسر

لوازم بهداشتی نوزاد پسر

نکات مراقبتی جهت استفاده از لوازم بهداشتی نوزاد

در ادمه، به بررسی نکات مراقبتی جهت استفاده از لوازم بهداشتی نوزاد، می‌پردازیم:
  • در گذشته، برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن نوزادان، از پودر بچه استفاده می‌شد؛ اما به‌دلیل احتمال ایجاد حساسیت برای نوزاد و خطر تنفسِ پودر پخش‌شده توسط او، توصیه می‌کنیم تالک مایع را جایگزین کنید.
  • قرار دادن آسان‌شور در و‌ان کودک به‌خصوص در ماه‌های اول که حمام کردن نوزاد سخت است، به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و ایمن‌تر نوزاد خود را بشویید.
  • در خرید دندان‌گیرها چه نوع ساده و چه مایع نیز توجه کنید که بدون مواد رنگی و بدون سرب باشند.
  • از بین انواع تب‌سنج‌های موجود در بازار، تب‌سنج‌های دیجیتالی انتخاب بهتری هستند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.
  • بهتر است پستانک نوزاد از پلاستیک شفاف ساخته شده باشد و دسته آن به‌صورت یکپارچه به بدنه وصل باشد. در این صورت، پستانک درزی برای آلوده شدن و انتقال میکروب نخواهد داشت.
  • درنهایت، پیشنهاد می‌کنیم که لباس‌های نوزاد را جدا از لباس‌های خود بشویید؛ برای این کار می‌توانید یک مینی واش تهیه کنید.

نکات مهم هنگام خرید محصولات بهداشتی نوزاد

در خرید لوازم بهداشتی نوزاد به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشید:

عاری بودن از مواد شیمیایی مضر

لوازم تعویض، لوازم مراقبتی و لوازمی که در شست‌وشوی بدن و لباس نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید فاقد هرگونه رنگ و مواد شیمیایی غیرمجاز و مضر برای کودک باشند؛ بنابراین، والدین باید به‌خوبی راهنما و ترکیبات هر محصول را مطالعه کنند تا فاقد فتالئات، سولفات‌های سدیم و آلومینیوم و پارابن باشند.

تاریخ مصرف

در هنگام تهیه لیست لوازم بهداشتی نوزاد دختر یا پسر خود، به تاریخ انقضای درج‌شده بر روی بسته‌بندی محصولات دقت کنید. حتما توجه داشته باشید که اگر این محصولات را برای نوزادی که هنوز متولد نشده است، تهیه می‌کنید؛ تاریخ انقضا باید برای چندین ماه پس از به‌دنیا آمدن نوزاد باشد. درصورت مشاهده هرگونه علائم فاسد شدن مانند تغییر رنگ و بو، تمام محصول را دور بریزید.

معتبر بودن برند محصول

برای تهیه وسایل بهداشتی نوزاد از برند‌های گمنام خرید نکنید؛ چراکه تهیه محصولات بی‌کیفیت می‌تواند سلامت نوزاد عزیز شما را به‌خطر بیاندازد. بنابراین، در خرید محصولات بهداشتی نوزاد به سراغ محصولات خوش‌نام و برند بروید و از تجربیات دیگر والدین نیز در این زمینه استفاده کنید.
نکته های بهداشتی مراقبت از نوزاد

سازگاری با پوست نازک و حساس نوزاد

پوست نوزاد به‌خصوص در ماه‌های اول پس از تولد بسیار حساس است و توانایی مقابله با هرگونه موادی را ندارد؛ ازاین‌رو، باید در انتخاب محصولات بهداشتی مانند پوشک، دستمال مرطوب و شوینده‌ها توجه داشته باشید که برای پوست نوزاد حساسیتی به‌وجود نیاورند. درصورت مشاهده هرگونه التهاب یا مشکل پوستی بلافاصله مصرف آن‌ها را قطع کنید و به‌سراغ پزشک بروید.

خاصیت تسکین‌دهندگی و ضدالتهاب داشتن

هرگز از لوسیون و پمادهای مخصوص بزرگسالان برای نوزاد استفاده نکنید. کرم‌های نوزاد باید فاقد مواد شیمیایی مضر باشند و در ترکیبات آن‌ها از کالاندولا یا مواد گیاهی مانند آلوئه‌ورا استفاده شود تا خاصیت ضدالتهابی داشته باشند.
لوازم بهداشتی نوزاد کیکابو مشاهده همه

بهترین زمان برای خرید لوازم بهداشتی نوزاد

بهترین زمان خرید لوازم بهداشتی برای نوزاد، نهایتا قبل از ورود به آخرین ماه بارداری است. به زبان ساده‌تر باید گفت که خرید سیسمونی و وسایل بهداشتی نوزاد را به ماه‌های آخر بارداری موکول نکنید؛ چراکه در ماه‌های آخر علاوه‌بر اینکه زمان محدودی برای انتخاب و خرید وسایل دارید، به‌علت افزایش وزن و نوسانات هورمونی، خیلی زود خسته می‌شوید و نمی‌توانید با صبر و حوصله خرید کنید و به‌خوبی، از این لحظات به‌یادماندنی لذت نخواهید برد.

وسایل بهداشتی نوزاد؛ برای راحتی بیشتر

در این مقاله، ضمن پاسخ به این سوال که لوازم بهداشتی نوزاد چی بخرم؟ نکات بسیار مهمی را هنگام خرید و مصرف این محصولات، خدمت شما والدین عزیز توضیح دادیم. علاوه‌بر آن، تاکید داشتیم که «لیست لوازم بهداشتی نوزاد پسر» با «لیست لوازم بهداشتی نوزاد دختر» تفاوتی ندارند و اولویت شما باید تهیه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات باشد تا سلامت کودک شما تضمین شود. به‌عنوان نکته آخر، اکیدا توصیه می‌کنیم به نکات مهم و مراقبتی که به آن‌ها اشاره کردیم، دقت داشته باشید تا بتوانید از نوزاد دلبند خود در صحت و سلامت کامل مراقبت کنید. همچنین می‌توانید از لوازم سیسمونی نوزاد کیکابو دیدن کنید.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    17خرداد
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی