راهنمای جامع خرید سیسمونی نوزاد

راهنمای جامع خرید سیسمونی نوزاد

خرید سیسمونی نوزاد، یکی از دغدغه‌های مهم پدر و مادرهای جوانی‌ست که در انتظار به‌دنیا‌آمدن فرزند دلبند خود هستند. تنوع لوازم و وسایل موجود در بازار، انتخاب را کمی سخت می‌کند. از طرفی، ممکن است ندانید چه لوازمی برای نوزاد ضروری هستند و باید پیش از تولد خریداری شوند. خرید بدون برنامه‌ریزی و نداشتن یک راهنمای مناسب، باعث می‌شود که با کوهی از لوازم بدون استفاده مواجه شوید و برای خرید لوازم ضروری باز هم هزینه صرف کنید. به‌همین‌دلیل در این مطلب از کیکابو، یک راهنمای جامع برای خرید لوازم سیسمونی نوزاد ارائه داده‌ایم که حتماً می‌تواند برای شما مفید باشد.

نکاتی که باید قبل از خرید سیسمونی به آن توجه کنید

تهیه یک لیست کامل از مایحتاج نوزاد، به شما کمک می‌کند که با دید بهتری نسبت به خرید اقدام کنید و خرید بیهوده نداشته باشید. در یک مقاله جداگانه، در مورد چک لیست لوازم ضروری سیسمونی نوزاد به صورت مفصل توضیح دادیم. در این مقاله به تمام نکاتی می‌پردازیم که لازم است قبل خرید سیسمونی به آن ها دقت کنید. برای مثال خرید پوشاک و لوازم بهداشتی نوزاد بسیار ضروری است و باید پیش از به‌دنیا‌آمدن نوزاد خریداری شوند. اما، باید روند رشد نوزاد را هنگام خرید پوشاک در نظر بگیرید؛ همچنین دقت کنید که قد و وزن نوزادان با یکدیگر متفاوت است و در صورت خرید اضافی، ممکن است برخی از لباس‌ها بی‌استفاده بمانند.

در زمان خرید سیسمونی نوزاد، لباس یکی از مهم ترین وسایل است.

راهنمای خرید لباس نوزاد برای سیسمونی

لباس جزو مهم‌ترین اقلام سیسمونی نوزاد است و باید حتما پیش از تولد نوزاد، چند تکه لباس برای او خریداری کنید. لباس‌هایی که برای نوزاد انتخاب می‌کنید، باید نرم و نخی باشند؛ همچنین برای شستن لباس‌های نوزاد نباید از پودرهای معمولی استفاده کنید. چون پوست بچه نرم و حساس است و ممکن است به مواد شیمیایی قوی حساسیت داشته باشند. انواع پودر و مایع لباس مخصوص نوزاد در بازار موجود است و می‌توانید به وسیله آن‌‌ها لباس‌های نوزاد خود را بشویید. سرهمی پرکاربردترین لباس برای نوزادان است و تا ۱ یا ۲ سالگی می‌توانید از این مدل لباس استفاده کنید؛ چرا که کودک در آن راحت است و تعویض پوشک نیز به‌راحتی انجام می‌شود.

راهنمای سایز بندی لباس نوزاد

نوزادان به‌سرعت رشد می‌کنند و خرید لباس برای آن‌ها چالش‌های خاص خودش را دارد. برای‌ این‌که مطمئن شوید لباسی که می‌خرید برای چندماهگی کودک شما مناسب است، یک راهنما از سایز لباس نوزاد ارائه داده‌ایم که حتما می‌تواند برای شما مفید باشد:

  • سایز دو صفر (00) که برای نوزاد زیر ۳ کیلو از بدو تولد تا ۳ ماهگی مناسب است.
  • سایز صفر (0) که برای نوزاد معمولی از بدو تولد تا ۳ ماهگی مناسب است.
  • سازی ۱ که برای نوزاد ۳ ماهه تا ۶ ماهه مناسب است.
  • سایز ۲ که برای نوزاد ۶ ماهه تا ۹ ماهه مناسب است.
  • سایز ۳ برای نوزاد ۹ ماهه تا ۱ ساله مناسب است.
  • سازی ۴ برای کودکان ۱ ساله تا ۱ سال و نیمه مناسب است.
  • سایز ۵ برای کودکان ۱ سال و نیم تا ۲ ساله مناسب است.
  • سایز ۶ برای کودکان ۲ ساله تا ۳ ساله مناسب است. (به صورت معمول)

 چه تعداد لباس برای سیسمونی نوزاد بخریم؟

سوالی که بسیاری از زوجین هنگام خرید سیسمونی نوزاد دارند، این است که چند تکه لباس باید برای نوزاد خریداری شود و باید تا چند ماهگی نوزاد لباس بخریم؟ در جواب باید بگوییم، که در هنگام خرید لوازم نوزاد، بهتر است پوشاک تا ۶ ماهگی تکمیل باشد. از ماه ششم می‌توانید با‌توجه‌به روند رشد نوزاد، برای او به تدریج لباس بخرید؛ اما به‌طور متعارف، والدین این تعداد لباس را برای سایزهای مختلف پیش از تولد فرزند خریداری می‌کنند:

  • ۳ دست لباس سایز صفر کافی است؛ چرا که نوزاد سریع رشد می‌کند و زود لباس‌ها کوچک می‌شوند.
  • ۵ تا ۶ دست لباس سایز ۱ کافی است؛ چرا که روند رشد کودک در این مدت‌زمان کندتر است و نیاز‌به تعویض لباس نوزاد بیشتر احساس می‌شود.
  • خرید لباس سایز ۲ به بالا ضروری نیست؛ اما می‌توانید ۳ دست لباس سایز ۲ را از قبل خریداری کنید.

لیست لباس های ضروری نوزاد برای یکسال اول تولد

راهنمای خرید لوازم مربوط به تغذیه نوزاد

لوازم مربوط‌به تغذیه و خوراک نوزاد، یکی از مهم‌ترین اقلامی هستند که باید در هنگام خرید سیسمونی خود داشته‌باشید. هنگام خرید لوازم غذاخوری نوزاد حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • شیشه شیر بزرگ و کوچک که بهتر است دارای خاصیت آنتی‌کولیک و ضد نفخ باشد تا نوزاد بعد از شیر خوردن دچار دل‌درد نشود. همچنین، دقت کنید که شیشه شیر نوزاد باید بدون BPF باشد.
  • پستانک از نوع ارتودنسی، فشار کمتری روی فک نوزاد وارد می‌کند و در آینده مشکل فک و کجی دندان نخواهد داشت.
  • شیردوش برای مادران شاغل مناسب است که شیر خود را داخل مخزن ذخیره کنند و نوزاد بتواند با شیشه شیر از آن استفاده کند. کیسه ذخیره شیر مادر نیز وسیله تکمیل کننده شیردوش است.
  • فلاسک آب و غذا مخصوص نوزاد برای سفر یا مهمانی لازم است.
  • برس شیشه‌شوی مخصوص نوزاد برای راحت‌شدن شستشوی شیشه شیر و ضدعفونی کردن آن لازم است زیرا در صورت عدم شستشوی صحیح، شیر لای دزها مانده و کپک می‌زند.
  • سرشیشه اضافه برای مواقعی که سر‌شیشه سوراخ یا پاره می‌شود.
  • دندانی برای نوزادانی که در‌حال دندان درآوردن هستند، لازم و ضروری است.
  • پیشبند برای تمیز‌ماندن لباس نوزاد، به‌ویژه هنگام خوردن غذاهای کمکی لازم است. حتی قبل از شروع غذا کمکی، استفاده از پیشبند برای خشک نگهداشتن لباس در مقابل بزاق دهان نوزاد ضروریست.
  • ظروف مناسب برای نگهداری شیر مادر تا شیر سالم بماند و نوزاد بتواند از آن استفاده کند.
  • صندلی غذاخوری به همراه ظرف غذا و قاشق چنگال (این مورد را می‌توانید در حدود ۶ ماهگی نوزاد تهیه کنید.)
  • لگن حمام نوزاد که شستشوی نوزاد را بسیار آسان می‌کند.

لوازم مورد نیاز برای حمل و نقل نوزاد

برای نگهداری و حمل و نقل نوزاد به وسایلی مانند کالسکه، کریر و صندلی ماشین نیاز است تا برای بیرون رفتن یا ماشین یا پیاده‌روی خیال شما از راحتی نوزاد راحت باشد. این دسته وسایل، نسبت به بقیه لوازم سیسمونی تعداد کم ولی اهمیت ویژه‌ای دارند. همچنین معمولا جزو گران‌قیمت‌ترین وسایل سیسمونی هستند و لازم است از برندی خرید خود را انجام دهید که در طولانی مدت قابل استفاده و امنیت بالایی داشته باشد. به خصوص صندلی ماشین نوزاد که ارتباط مستقیمی با حفظ جان او دارد.

راهنمای خرید کالسکه برای کودک

 کالسکه یکی از مهم‌ترین اقلامی است که باید در لیست خرید سیسمونی نوزاد گنجانده شود. هنگام خرید کالسکه کودک باید به یک‌سری نکات توجه داشته باشید که عبارتند از:

  • ایمن بودن کالسکه اهمیت بسیاری دارد. باید ترمز کالسکه را پیش از خرید چک کنید که به‌خوبی عمل کند.
  • راحتی حمل و نقل کالسکه نوزاد اهمیت بسیاری دارد؛ همچنین باید باز و بسته‌کردن کالسکه راحت باشد و شما را به دردسر نیندازد.
  • جنس پارچه کالسکه باید مرغوب باشد تا به‌مرور زمان خراب نشود. پشتی کالسکه باید قابلیت تبدیل‌شدن به دو حالت نشسته و خوابیده را داشته باشد.
  • دسته‌های قابل‌تنظیم کالسکه باعث می‌شود که حین حمل نوزاد، دچار گردن‌درد یا شانه‌درد نشوید.
  • کریر از جمله اقلام مربوط به کالسکه است که می‌توانید آن را تا ۶ یا ۸ ماهگی نوزاد استفاده کنید؛ اگر بودجه شما محدود است، می‌توانید این وسیله را از لیست خرید خود حذف کنید.

لزوم استفاده از کالسکه کودک و خرید آن برای سیسمونی نوزاد

نکات خرید صندلی اتومبیل و صندلی حمل نوزاد

اگر اتومبیل شخصی دارید، حتما باید خرید صندلی ماشین کودک را جزو مهم‌ترین اقدامات خرید سیسمونی بگنجانید. این صندلی باید طراحی استانداردی داشته‌باشد و ایمنی کودک را در اتومبیل تامین کند. همچنین اگر اتومبیل شخصی ندارید و از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنید، کریر نوزاد می‌تواند کار شما را به‌مراتب ساده‌تر کند. دقت کنید که پارچه درون سبد باید قابل شستشو باشد و سبد محکم و ایمن طراحی شده باشد.

بیشتر بخوانید: 

راهنمای جامع خرید صندلی ماشین برای کودکان

گردش و سفر به راهه! مشاهده همه

خرید اسباب‌بازی برای سیسمونی

انتخاب اسباب بازی برای نوزاد اهمیت بسیاری دارد و باید حتما متناسب سن او انتخاب شود. اسباب‌بازی‌هایی که به رشد ذهنی و فکری کودک کمک می‌کنند، گزینه بسیار مناسبی هستند. اما برای نوزادان بهتر است به آیتم‌هایی مانند جغجغه، دندانی، عروسک‌های نرم، تشک یا قایق بادی و آویزهای موزیکال برای تخت یا کالسکه اکتفا کنید.

هر‌چه کودک بزرگتر شود، می‌توانید با‌توجه‌به روحیات او اسباب‌بازی مورد‌نیازش را خریداری کنید. اسباب‌بازی‌های موزیکال و متحرک، اندام حرکتی کودک را تقویت می‌کنند و برای نوزادان ۶ تا ۹ ماهه انتخاب مناسبی هستند. کتاب‌های پارچه‌ای و پلاستیکی نیز برای نوزادان جذاب هستند. کتاب‌های پلاستیکی را می‌توانید با کودک به حمام ببرید و لحظات شادی را برای او بسازید.

بهترین زمان خرید سیسمونی

ابتدای ماه پنجم که جنسیت فرزند شما مشخص می‌شود، بهترین زمان برای خرید لوازم نوزاد است. به‌این‌ترتیب، راحت‌تر می‌توانید رنگ مناسب لوازم کودک را انتخاب کنید. البته می‌توانید لوازم اصلی مانند پوشاک و وسایل بهداشتی را زودتر خریداری کنید و سپس سراغ لوازم اصلی مانند سرویس خواب نوزاد باشید؛ با این کار دیگر با کمبود وقت به مشکل نخواهید خورد.

خرید سیسمونی به عهده کیست؟

در گذشته رسم بر این بود که خانواده دختر، تمام هزینه‌های خرید لوازم نوزاد را بر‌عهده بگیرند. اما زمانه عوض شده‌است و به‌دلیل هزینه‌های بالا، دور از انصاف است که خرید لوازم نوزاد را هم روی دوش خانواده‌ها بیندازیم. در‌حال‌حاضر، بسیاری از زنان نیز پا‌به‌پای مردان کار می‌کنند و درآمد دارند؛ پس چه بهتر که زوجین بسته به درآمد خود، خرید لوازم نوزاد را به‌صورت اشتراکی بر‌عهده بگیرند.

امروزه، به‌دلیل چشم و هم‌چشمی و برگزاری مراسم‌ لوکس برای سیسمونی نوزاد، بسیاری از زوجین به دردسر می‌افتند و هزینه‌های بالا کمر آن‌ها را خم می‌کند. پیشنهاد ما این است که باتوجه‌به توان خود، لوازم ضروری نوزاد را فراهم کنید و در‌نهایت به یک میهانی ساده بسنده کنید. این شکل از مراسم‌، تاثیر ناخوشایندی در آینده زندگی مشترک شما دارد و به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. با حذف لوازم غیرضروری و یا لوازمی که می‌توانید هم‌زمان با رشد نوزاد تهیه کنید، هزینه‌ها تا حد خوبی تعدیل می‌شود و می‌توانید بهترین خرید ممکن را داشته باشید.

بهترین برندهای سیسمونی

اگر می‌خواهید لوازم نوزاد شما باکیفیت و زیبا باشد، بهتر است سراغ برندهای معروف دنیا بروید. برخی از برندها به‌طور اختصاصی یک سری از لوازم نوزاد را ارائه می‌دهند؛ اما برخی دیگر بسیار کامل هستند و می‌توانید تمام لوازم نوزاد را با خیال راحت از آن‌‌ها خریداری کنید و از کیفیت آن‌ها مطمئن باشید. برند کیکابو یکی از همین برندها است.برند کیکابو (Kikkaboo) در بیش از ۳۰ بازار در سراسر جهان مشغول به فعالیت است و محبوبیت زیادی دارد. 

از دیگر برندهای محبوب سیسمونی نوزاد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برند بیبی کر (Babycare)؛
  • برند بست بیبی (Bestbaby)؛
  • برند زارا (Zara)؛
  • برند بیبی لند (baby land)؛
  • برند چیکو (Chicco)؛
  • برند سامر (Summer).

راهنمای انتخاب رنگ سیسمونی دختر و پسر

رنگ‌های ملایم اغلب برای لوازم سیسمونی نوزاد پیشنهاد خوبی هستند. در‌این‌میان، رنگ صورتی روشن برای دختران و آبی روشن برای پسران شناخته شده است. اما این قانونی نیست که ملزم به رعایت آن باشید و می‌توانید از کلیشه‌ها فاصله بگیرید. برای مثال، ترکیب رنگ‌های گرم و سرد در کنار رنگ‌های خنثی جلوه زیبایی دارد و برای هر دو جنسیت نوزاد مناسب هستند. همچنین، برخی از رنگ‌ها در عین شاد‌بودن، هم برای لوازم نوزاد دختر مناسب هستند و هم برای نوزاد پسر می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. این رنگ‌های جذاب عبارتند از:

  • سبز؛
  • بنفش؛
  • سفید؛
  • ترکیب رنگ بژ، سفید و یک رنگ شاد؛
  • زرد لیمویی.

بهترین رنگ وسایل سیسمونی برای نوزاد دختر و پسر

لوازم غیرضروری برای سیسمونی چیست؟

تا اینجای مطلب، بیشتر یک راهنمای خرید سیسمونی برای لوازم ضروری نوزاد ارائه دادیم. اما برخی از والدین، حجم زیادی از وسیله را به‌صورت ناگهانی می‌خرند و بیشتر آن‌ها بدون استفاده باقی می‌مانند. از‌جمله این اقلام غیرضروری، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مبل کودک که معمولا تا دو سالگی کودک بدون استفاده می‌ماند و فضای زیادی را از اتاق خواب نوزاد اشغال می‌کند.
  • میز تعویض نوزاد که وسیله‌ای جاگیر و گران قیمت است. با استفاده از زیرانداز ضدآب می‌توانید عمل تعویض پوشک نوزاد را انجام دهید.
  • لباس‌های سایز صفر یا ۳ به بالا؛ چرا که سرعت رشد نوزاد بسیار بالا است و لباس‌های سایز صفر زود کوچک می‌شوند. از طرفی لباس‌های سایز ۳ برای نوزاد ۹ ماهه و بزرگ‌تر مناسب است.
  • اسباب‌بازی زیاد، همانطور که گفتیم کاربرد چندانی ندارد و بهتر است هم‌زمان با رشد کودک و متناسب‌با روحیه او خریداری شود.
  • دماسنج اتاق کودک یک وسیله صرفا تزیینی است و کاربرد چندانی ندارد. 
  • خرید روروک برای ماه‌های اولیه تولد نوزاد کاربردی ندارد. برخی از پزشکان با روروک مخالف هستند و آن را عاملی بازدارنده برای رشد حرکتی کودک می‌دانند. روروک از ایمنی خوبی هم برخوردار نیست و ممکن است کودک شما حین استفاده از آن دچار آسیب شود.
  • خرید پودر بچه در سال‌های اخیر به توصیه پزشکان منسوخ شده‌است؛ چرا که برای سیستم تنفسی نوزادان مضر است. به جای آن بهتر است از انواع پماد سوختگی نوزاد استفاده کنید.
  • خرید غذاساز کودک چندان واجب نیست؛ چرا که غذاساز، گوشتکوب برقی یا هم‌زن هم همان کار را انجام می‌دهند و نیاز نیست هزینه اضافی پرداخت کنید.

سخن پایانی

زمان خرید، از تمام نکات لازم آگاه باشید که تامین رفاه مالی و روانی کودک، از‌جمله مهم‌ترین وظایف والدین است. خرید سیسمونی در فرهنگ ما نوعی کمک به زوج‌های جوان بوده که هنوز از پس هزینه‌های زندگی مشترک برنمی‌آمده‌اند. اما امروزه، معیارها تفاوت پیدا کرده‌اند و بسیاری از زوجین پیش از ازدواج شغل و درآمد ثابتی دارند. راهنمای خرید سیسمونی با ارائه نکات مهم و کلیدی، به شما کمک می‌کند تا خریدی عالی و به دور از لوازم غیرضروری و بدون مصرف داشته باشید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    21فروردین
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی