راهنمای خرید صندلی ماشین کودک مناسب برای راحتی و امنیت هرچه‌بیشتر!

راهنمای خرید صندلی ماشین کودک مناسب برای راحتی و امنیت هرچه‌بیشتر!

انتخاب صندلی ماشین کودک، میتواند یکی از مهم‌ترین لوازم در لیست سیسمونی نوزاد باشد؛ زیرا تنها محصولی است که آن را تامین امنیت کودک در سفرهای جاده‌ای یا داخل شهری می‌خرید. صندلی ایمنی کودک، روی صندلی خودرو شما نصب شده و با فراهم کردن فضایی امن و مطمئن، جلوی جراحات و خطرات جانی هنگام تصادفات را می‌گیرد. در این مقاله کیکابو، به بررسی انواع صندلی ماشین کودک و بررسی تمام نکات مهم می‌پردازیم و کمک می‌کنیم خریدی راحت برای فرزند دلبند خود داشته باشید.

انواع صندلی ماشین کودک بر اساس گروه وزنی

صندلی ماشین کودک با استاندارد ایمنی R44 ، بر اساس وزن کودک گروه‌بندی می‌شوند. مطمئنا هنگام خرید صندلی ماشین کودک، با این گروه‌ها مواجه می‌شوید پس مهم است بدانید هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند. انواع صندلی کودک بر اساس گروه وزنی عبارتند از:

گروه ۰+ – : گروه صفر که به صندلی ماشین نوزاد نیز معروف است، مناسب استفاده از بدو تولد تا حدود ۱۵ ماهگی یا وزن تا ۱۳ کیلوگرم می‌باشد. برخی از آنها می‌توانند به چهارچوب کالسکه متصل شوند و به عنوان سیستم‌های مسافرتی شناخته می‌شوند.

گروه ۱ : گروه یک، به صورت رو به عقب یا جلوی ماشین نصب می‌شوند و از 9 ماهگی تا سن 4 سالگی و وزن ۹ تا ۱۸ کیلوگرم قابل استفاده هستند.

گروه ۲/۳ : صندلی‌های گروه دو و سه، امکان تغییر ارتفاع پشتی صندلی را دارند تا برای قد کودک ایده‌ال باشد. این گروه صندلی رو به جلو نصب شده و مناسب برای کودکانی با وزن ۱۵-۳۶ کیلوگرم یا سنی حدود ۴ تا ۱۱ سال است.

راهنمای تصویری صندلی ماشین کودک بر اساس گروه وزنی

صندلی ماشین بر اساس قد کودک (i-size)

بر خلاف گروه‌بندی قبلی که بر اساس وزن کودک تقسیم‌بندی می‌شد، صندلی ماشین کودک i-size با استاندارد ایمنی R129 بر اساس قد کودک گروه‌بندی می‌شود. مهم است بدانید که از اواسط شهریور سال 1403، فروش صندلی ماشین کودک بر اساس وزن(R44) در اتحادیه اروپا ممنوع خواهد شد؛ بنابراین چه زمانی بهتر از الان که صندلی ماشین با استاندارد جدید R129 را خریداری کنید؟ سری جدید صندلی ماشین کودک کیکابو، همگی از استاندارد ایمنی و تست تصادف R129 پشتیبانی کرده و i-size هستند.

صندلی ماشین کودک i-size کیکابو از بدو تولد تا قد 150 سانتی‌متر قابل استفاده است؛ بنابراین در بازه زمانی طولانی‌تر و بدون نیاز به خرید مجدد صندلی، استفاده می‌شود و تبدیل به خریدی به صرفه و ایمن برای فرزند شما خواهد شد.

انواع صندلی ماشین کودک بر اساس نوع طراحی

صندلی ایمنی کودک، طراحی‌های متفاوتی نیز دارد که استفاده‌ی هرکدام بستگی به نیاز والدین و سن فرزند دارد. صندلی ماشین کودک بر اساس نوع کاربرد و طراحی شامل صندلی ماشین نوزاد، صندلی ماشین قابل تبدیل و چرخش 360درجه و بوستر صندلی ماشین می‌شود که در ادامه هر کدام را دقیق‌تر توضیح می‌دهیم. 

صندلی ماشین نوزاد (کریر)

کریر نوزاد به صورت رو به عقب نصب می‌شود تا هنگام ضربه تصادف، کمترین خطر برای نوزاد وجود داشته و ضربه توسط سایبان کریر مهار شود. بر اساس قوانین بین‌المللی، صندلی ماشین نوزاد از بدو تولد تا دو سالگی به صورت رو به عقب بوده و زمان استفاده از این مدل صندلی نیز محدود به همین زمان می‌شود. برخی مدل کریرها امکان سوار شدن بر چهارچوب کالسکه را داشته که این وسیله را تبدیل به کالایی دومنظوره برای شما می‌کند. اگر دنبال این کریر دومنظوره هستید، ست کالسکه کیکابو مناسب استفاده‌ی شماست.

صندلی ماشین قابل تبدیل و چرخش 360 درجه

صندلی ماشین کودک قابل تبدیل، از بدو تولد قابل استفاده است و با بزرگ شدن کودک، امکان چرخش به سمت جلو ماشین، تغییر ارتفاع پشتی صندلی، کاهش تعداد کوسن‌های صندلی و در برخی مدل‌ها، تغییر زاویه صندلی به صورت خوابیده یا لم‌داده را دارد. اگر یک صندلی ماشین قابل تبدیل را انتخاب می‌کنید، به دنبال مدلی باشید که تا وزن 30 کیلوگرم را حمایت کند و امکان چرخش 360 درجه را داشته باشد؛ هرچند که این مدل معمولا گروه سنی صفر تا سه را به راحتی پشتیبانی می‌کند. بر خلاف کریر، صندلی ماشین کودک قابل تبدیل فقط در ماشین استفاده می‌شوند و قابلیت نصب روی چهارچوب کالسکه را ندارند.

بوستر صندلی کودک

صندلی بوستر، مناسب زمانی است که صندلی ماشین برای فرزند شما کوچک شده و در آن راحت نیست ولی قد او برای استفاده از کمربند ایمنی، کوتاه است. بوستر روی صندلی ماشین نصب شده و با افزایش قد کودک، موجب استفاده‌ی صحیح از کمربند ایمنی می‌شود. بوستر شامل دو مدل با پشتی و بدون پشتی است که هر دو مدل، موجب افزایش راحتی هنگام استفاده از کمربند ایمنی و ایمنی بیشتر هنگام تصادفات یا ضربه‌های ماشین می‌شوند.

انواع صندلی ماشین کودک بر اساس نوع نصب

نصب صحیح صندلی ماشین کودک، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اطمینان از ایمنی کودکتان است. نصب صحیح به حدی اهمیت دارد که حتی اگر شما بهترین صندلی ماشین کودک را نیز خریده‌باشید اما نصب آن درست انجام نشده باشد،ممکن است جان کودکتان را هنگام تصادفات به خطر بی‌اندازد. بر اساس آمار نزدیک به 49% از صندلی‌های ایمنی کودک در ایالات متحده به طور نادرست نصب یا استفاده می‌شوند؛ بنابراین مهم است بدانید انواع صندلی ماشین کودک بر اساس نوع نصب شامل چه دسته‌بندی هایی می‌شوند و آیا برای نصب در ماشین شما مناسب هستند یا خیر؟

نصب با کمربند ایمنی

این مدل صندلی ماشین کودک، با استفاده از کمربند ایمنی نصب می‌شود و در صورت نصب صحیح، ایمنی بالا و مطمئنی دارند. آموزش نصب صندلی ماشین کودک با کمربند ایمنی در دفترچه راهنمای صندلی خریداری شده، به صورت کامل توضیح داده می‌شود. فقط توجه داشته باشید که بعد از نصب، قفل کمربند ایمنی ماشین را به حالت قفل اضطراری تغییر دهید تا کمربند محکم و ثابت بماند.  

نصب ایزوفیکس (ISOFIX)

ISOFIX روشی برای اتصال صندلی کودک به ماشین است که نصب صحیح صندلی را آسان می‌کند. سیستم ایزوفیکس، قلاب‌های فلزی صندلی عقب ماشین است که به بدنه‌ی خودرو متصل شده و صندلی کودک نیز با بازوهای اتصال، به دور این میله‌ها محکم می‌شوند. این مدل نصب، به راحتی یک کلیک انجام می‌شود و بسیار راحت است. قبل از خرید این مدل صندلی ماشین کودک، مطمئن شوید ماشین شما سیستم ایزوفیکس را دارد یا خیر. ما در یک مقاله جداگانه به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

ایزوفیکس

پایه تکیه گاه صندلی ماشین (Support Leg)

این ویژگی هوشمند که اصالتاً از اروپا آمده است، به صندلی کودک حمایت اضافی می‌دهد. ساپورت لگ، یک پایه حمایتی از صندلی کودک به کف وسیله نقلیه است که به صورت عمودی می‌ایستد، به تثبیت بیشتر صندلی و ادغام بهتر آن با خودرو در هنگام تصادف کمک می‌کند و انتقال انرژی تصادف به کودک را کاهش می‌دهد.

اتصال بالای صندلی ماشین (Top Tether)

اتصال بالای صندلی ماشین یا Top Tether، یک وسیله ایمنی است که در صندلی ماشین ایزوفیکس‌دار یافت می‌شود. این اتصال به عنوان نقطه سوم لنگر، بخش بالایی صندلی کودک را به خودرو محکم می‌کند و از چرخیدن یا جا به جا شدن صندلی در هنگام تصادف جلوگیری می‌کند.

تصویر اتصال بالای صندلی ماشین یا Top tether

سیستم لچ (LATCH)

سیستم LATCH مخفف Lower Anchors and Tethers for Children شامل تسمه‌ها و قلاب‌های داخلی روی صندلی ایمنی و قلاب لنگر در ماشین است. هنگام استفاده از سیستم لچ، لنگرها و اتصالات لچ جایگزین کمربندهای ایمنی می‌شوند. این سیستم جهت راحت‌تر کردن و جایگزین شدن با کمربند ایمنی در سال 2002 به بازار آمد. توجه داشته باشید که سیستم لچ به صورت هم زمان با کمربند ایمنی قابل استفاده نیست؛ مگر مدل‌هایی که در دفترچه راهنما این اجازه را داده‌اند. 

سیستم لچ (LATCH)

چه ویژگی هایی زمان خرید صندلی ماشین کودک مهم هستند؟ 

1- حتما صندلی ماشین کودکی را انتخاب کنید که امنیتشان در آزمایش های مختلف تست و تایید شده‌اند و گواهی ایمنی دارند.
2- بر اساس قد و وزن کودکتان صندلی ماشین مناسب را انتخاب کنید. 
3- مطمئن شوید که نصب آسان و مطمئنی دارند. ایزوفیکس و سیستم مهار 5 نقطه ای امنیت کودکتان را افزایش می‌دهد.
4- صندلی ماشینی را انتخاب کنید که امکان استفاده تا چند سال را داشته باشد. ویژگی هایی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از فضای کافی برای پاها، قابلیت تنظیم ارتفاع، وضعیت پشتی صندلی قابل تنظیم و بالشتک های محافظ تطبیقی در برابر ضربه جانبی. 

صندلی ماشین کودک دست دوم بخریم یا نه؟

با توجه به قیمت صندلی ماشین، ممکن است به فکر خرید صندلی ماشین کودک دست دوم بیوفتید. قبل از اقدام برای خرید صندلی ماشین دست دوم، حتما نکات زیر را بررسی کنید: 

  • آیا از نحوه استفاده و تاریخچه ی صندلی کودک مد نظرتان 100% مطمئن هستید؟ هیچ وقت از صندلی های ماشین کودکی که در تصادفات متوسط تا شدید درگیر شده اند، استفاده نکنید.
  • آیا صندلی ماشین کودک همه قطعات از جمله دفترچه راهنما را دارد؟ مهم است که صندلی را با تمامی قطعات و دفترچه راهنما تحویل بگیرید زیرا پیروی از نحوه نصب صحیح و دستورات امنیتی ضروری است
  • آیا عمر صندلی ماشین دست دوم کمتر از 10 سال است؟ هیچ وقت صندلی ماشین دست دومی که قدیمی تر از 10 سال هستند را خریداری نکنید. می توانید تاریخ ساخت را که روی صندلی ماشین کودک چاپ شده است مشاهده کنید.
  • بدنه صندلی ماشین بدون هیچ گونه خراش و شکستگی است؟ حتما تمامی صندلی ماشین را برای شکلاف، پوسیدگی و فرسودگی و شکاف بررسی کنید. 

تنها در صورتی که 100 % مطمئن هستید که صندلی ماشین دست دوم هیچ تصادفی نداشته و از 10 سال قدیمی تر نیست، خرید آن امن است و مشکلی برای فرزند دلبند شما ایجاد نمی کند. حتی اگر صندلی ماشین کودک ضربه‌ی غیرقابل دیدن در بدنه، هنگام تصادف، را داشته‌باشد، خرید آن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. 

ما در کیکابو ایران ، جدیدترین مدل صندلی ماشین کودک برند معتبر کیکابو که همه شان امنیت بسیار بالا و ویژگی های کارآمدی دارند را ارائه می دهیم. نیاز به راهنمایی بیشتر برای انتخاب بهترین صندلی ماشین را دارید؟ با ما تماس بگیرید

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    30تیر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی