ایزوفیکس چیست؟ کدام ماشین های ایرانی ایزوفیکس دارند؟

ایزوفیکس چیست؟ کدام ماشین های ایرانی ایزوفیکس دارند؟

حتما زمانی که به دنبال خرید صندلی ماشین مناسب برای فرزند دلبند خود هستید، با واژه ای به نام ایزوفیکس زیاد رو به رو شده اید. صندلی ماشین های مختلفی ایزوفیکس دارند و برخی دیگر با کمربند ایمنی خودرو به صندلی وصل می شوند. اگر برای شما این سوال ایجاد شده که ایزوفیکس چیست؟ و کدام ماشین‌های ایرانی و خارجی ایزوفیکس دارند، همراه ما باشید تا تمامی این موضوعات را با هم بررسی کنیم.

ایزوفیکس چیست؟ چه کاربردی دارد؟

ایزوفیکس یک سیستم نصب استاندارد برای صندلی‌های ماشین کودک است که به منظور افزایش ایمنی و سهولت در نصب صندلی‌ها طراحی شده است. این سیستم از دو گیره فلزی در پایه صندلی استفاده می‌کند که مستقیماً به فریم خودرو متصل می‌شوند، بدون نیاز به استفاده از کمربند ایمنی خودرو. این امر نه تنها نصب را سریع و آسان می‌کند، بلکه خطر نصب نادرست صندلی، که می‌تواند به خطر افتادن ایمنی کودک منجر شود، را به شدت کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده‌اند که صندلی‌ ماشین کودک ایزوفیکس دار نسبت به صندلی‌هایی که تنها با کمربند خودرو نصب می‌شوند، ایمنی بیشتری را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در برخی مطالعات آمده است که صندلی‌های ایزوفیکس می‌توانند در کاهش جراحات ناشی از تصادفات خودرو تا 22% مؤثر باشند. این نوع صندلی‌ها به دلیل نصب سریع و دقیق، درصد خطاهای نصب را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. به طور کلی، یک صندلی ماشین کودک ایزوفیکس‌دار، مجهز به دو بازوی فلزی یا پلاستیکی است که به طور ایمن در نقاط لنگر اختصاص داده شده در خودرو قفل می‌شوند. سپس صندلی در جای خود ثابت می‌ماند و تنها با فشار دادن دکمه‌های آزادسازی روی بازوهای ISOFIX که اتصال را باز می‌کنند، می‌توان آن را جدا کرد.

ایزوفیکس چیست؟ کدام ماشین های ایرانی ایزوفیکس دارند؟

چرا صندلی ماشین کودکی که ایزوفیکس دارد بخریم؟

سیستم ایزوفیکس روش مطمئن تری برای افزایش امنیت صندلی ماشین کودک در نظر گرفته می‌شود، زیرا نصب آن آسان‌تر و سریع‌تر است و خطر نصب اشتباه را کم می کند. علاوه بر این، سیستم Isofix نسبت به روش‌های قدیمی بستن کمربند ایمنی، اتصال پایدارتری را ارائه می‌کند و خطر حرکت صندلی خودرو در صورت تصادف را کاهش می‌دهد. 

خرید صندلی ماشین کودک همیشه انتخابی سخت بوده چون به نسبت باقی لوازم سیسمونی، ارتباط مستقیم‌تری با امنیت و حفظ جان کودکتان خواهد داشت. به علت کم ریسک بودن اتصال ایزوفیکس و احتمال پایین اشتباه بسته شدن آن نسبت به نصب صندلی ماشین با کمربند، بهتر است حتما از صندلی ماشین ایزوفیکس دار استفاده کنید؛ البته در نظر داشته باشید آنچه اهمیت دارد، نصب درست صندلی کودک بر روی صندلی ماشین است. اگر نصب صندلی ماشین به درستی انجام شود، هیچ‌ خطری کودک شما را تهدید نخواهد کرد و تفاوتی ندارد که سیستم امنیتی آن از چه نوعی است. حتی نصب اشتباه صندلی ماشین ایزوفیکس دار نیز می‌تواند خطرناک باشد.

صندلی ماشین ایزوفیکس دار کیکابو مشاهده همه

کدام یک از ماشین های ایرانی ایزوفیکس دارند؟

تعدادی از ماشین های ایرانی که دارای سیستم ایزوفیکس هستند عبارتند از:

  1. تیبا ۲
  2. تیبا صندوق دار 
  3. ساینا دنده ای EX
  4. دنا و دنا پلاس
  5. شاهین
  6. سورن پلاس
  7. تارا
  8. پژو ۲۰۷
  9. تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک

ماشین های خارجی زیر نیز دارای سیستم ایزوفیکس هستند:

  1. سیتروئن گرند C۴ پیکاسو
  2. هوندا CR-V
  3. کیا سورنتو
  4. لندروور دیسکاوری
  5. خودرو دانگ فنک یا H30 کراس
  6. همه مدل های خودرو جک 
  7. برلیانس h320

در این ماشین ها میتوانید صندلی ماشین کودک دارای ایزوفیکس را نصب کنید. 

چطور ایزوفیکس رو در ماشین نصب کنم؟

نصب ایزوفیکس در ماشین مراحل راحتی دارد. 
1- ابتدا ISOFIX را در ماشین پیدا کنید. برای این کار ممکن است نیاز به برداشتن روکش یا قرار دادن دستتان بین پشتی صندلی باشد. ایزوفیکس در برخی ماشین ها به راحتی مشخص هست و در مدل ماشین های دیگری بین پشتی صندلی و نشیمن گاه پنهان شده.
2- صندلی ماشین کودک را در صندلی عقب ماشین خود قرار دهید. مطمئن شوید که صندلی ماشین در مرکز و در موقعیت صحیح قرار دارد.
3- هنگامی که صندلی ماشین در موقعیت درستی قرار گرفت، زمان آن است که آن را به نقاط Isofix متصل کنید. برای انجام این کار، به سادگی بازوهای ایزوفیکس صندلی ماشین را وارد نقاط ایزوفیکس ماشین کنید . مطمئن شوید که Isofix به درستی قفل شده اند و شل نیستند. 

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل نصب صندلی ماشین کودک

برخی از مدل های صندلی ماشین کودک کیکابو Kikkaboo دارای پایه برای افزایش پایداری صندلی خودرو هستند.اگر صندلی ماشین شما مجهز به پایه است، بعد از نصب کامل صندلی به ایزوفیکس، پایه را باز کنید و به درستی روی کف ماشین قرار دهید. پایه تکیه گاه صندلی ماشین را تثبیت می کند و در صورت برخورد، حرکت را کاهش می دهد. 

ایزوفیکس چیست؟ کدام ماشین های ایرانی ایزوفیکس دارند؟


صندلی ماشین کودک دارای ایزوفیکس برای چه رده سنی مناسب است؟

ISOFIX به جای اینکه یک نوع صندلی باشد یک مکانیسم ایمنی است، بنابراین صندلی های ماشین دارای ISOFIX برای کودکان تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند که فقط از کمربند ایمنی بزرگسالان استفاده کنند مناسب است. طبق قانون، کودکان زمانی می توانند از کمربند ایمنی استفاده کنند که 12 سال به بالا و قد بالای 135 سانتی متر داشته باشند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    24فروردین
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی