راهنمای نصب صندلی ماشین کودک

راهنمای نصب صندلی ماشین کودک

جهت ایمنی استفاده کودکان از ماشین و نشستن آن‌ها در این وسیله برای طی کردن مسافت‌های طولانی یا کوتاه، باید به نکات مختلفی توجه کرد. یکی از این نکات که تاثیر زیادی در ایمنی کودک دلبند شما در ماشین دارد، استفاده از صندلی ماشین کودک، بوستر و کریر مخصوص است. این صندلی به صندلی ماشین متصل می‌شود و کودک در آن جای می‌گیرد؛ سپس به کمک کمربند آن در جای خود ثابت مانده و حین حرکت خودرو از خطرات احتمالی جلوگیری می‌شود. این وسیله زمانی در ایمنی موثر است که به‌صورت صحیح نصب شود. برای نصب صحیح صندلی کودک در خودرو باید با اصول این کار آشنا باشید؛ ما در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

لزوم استفاده از صندلی کودک در ماشین

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که در آغوش گرفتن کودک حین سفر با خودرو، ایمن‌ترین کار ممکن است و او را از آسیب‌های احتمالی در امان نگه داشته و از صرف هزینه اضافی برای خرید صندلی مخصوص نیز جلوگیری می‌کند. این در حالی است که تحقیقات نشان داده در بیشتر تصادفات جاده‌ای که کودکان هم در خودرو حضور داشتند، آن‌هایی آسیب بیشتری دیده‌اند که در آغوش یک بزرگسال بوده‌اند. این موضوع به‌دلیل فشاری است که هم در اثر تصادف و هم در اثر بهم خوردن تعادل فرد بزرگسال به کودک وارد می‌شود.

برای راحتی و امنیت کودک در خودرو، استفاده از صندلی ماشین کودک، بوستر و کریر اهمیت زیادی دارد. این محصول انواع مختلفی دارد و درصورتی‌که به درستی نصب و استفاده شود تا حد زیادی مشکلات و احتمال آسیب‌دیدگی فرزند دلبند شما را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که هر نوع صندلی، مناسب کودک نیست و یک صندلی خوب که ایمنی را حفظ کند ویژگی‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های صندلی ماشین کودک ایده‌آل

برای حفظ ایمنی هرچه بیشتر کودک باید از صندلی ماشین مناسب استفاده کرد. صندلی ماشین کودک مناسب ویژگی‌هایی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

استفاده راحت

اولین و مهم‌ترین نکته در مورد صندلی ماشین کودک، بوستر و کریر خوب و مناسب، نصب و جداسازی آسان آن است. صندلی‌های کودک باید هر چند وقت یک‌ بار جدا شده و زیر آن‌ها تمیز شود. ازطرفی گاهی مادر به‌تنهایی باید صندلی را در ماشین نصب کند و اگر فرایند استفاده و نصب آن ساده نباشد، مشکلات مختلفی ایجاد خواهد شد.

داشتن کمربند ایمن

برخورداری از کمربندهای ایمن مانند کمربند مهار پنج نقطه‌ای از دیگر ویژگی‌های یک صندلی کودک امن و مناسب است. دو بند از پنج‌بند کمربند روی شانه کودک، دو بند کنار پاها و یک بند بین پای کودک جای ‌می‌گیرد تا به‌خوبی از او محافظ کند. در زمان انتخاب صندلی دقت کنید که بندها نرم باشند و جنس سفتی نداشته باشند تا باعث آزردگی بدن فرزند دلبند شما نباشند؛ ازطرفی قفل آن‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که کودک بتواند آن را باز و بسته کند.

برخورداری از سیستم ایزوفیکس

برخی از انواع صندلی ماشین کودک، بوستر و کریر دارای سیستم ایزوفیکس هستند. این سیستم در واقع قلاب‌هایی است که کمک می‌کند صندلی در جای خود نصب شده و نصب و برداشت صندلی به‌راحتی انجام شود. ایزوفیکس کمک می‌کند که صندلی بعد از نصب در جای خود ثابت بماند و احتمال جابه‌جایی آن را به صفر می‌رساند.

راحتی و اندازه مناسب

صندلی کودک باید راحت باشد تا قرارگیری کودک در آن برای مسافت‌های طولانی به‌سادگی انجام شود. برای مثال در صندلی‌های برند کیکابو از تشکچه‌های نرم و راحت استفاده می‌کنند تا بدن کودک آزرده نشود و بر اساس مدل آن، برای سنین مختلفی قابل استفاده است. 

آموزش نصب صندلی ماشین کودک 

همان‌طورکه گفته شد بهترین نوع صندلی کودک هم از نظر ایمنی و هم از نظر قابلیت استفاده راحت، صندلی ماشین کودک ایزوفیکس‌دار است. صندلی‌های خودرویی که سیستم امنیت ایزوفیکس را ارائه نمی‌‌دهند با کمربند ایمنی به صندلی ماشین متصل می‌‌شوند. ویدئوی آموزشی زیر نحوه نصب صندلی ماشین کودک ایزوفیکس دار را نمایش می‌دهد:

موارد کاربردی درباره این صندلی به‌شرح زیر است:

  • برای استفاده از صندلی‌های ایزوفیکس‌دار ابتدا باید دستگاه ایزوفیکس را در ماشین و محل قرارگیری صندلی کودک نصب کنید؛
  • در مرحله بعدی باید صندلی کودک را به ایزوفیکس متصل کرده و قفل صندلی را در قلاب‌ها محکم کنید (از قفل شدن ایمن آن اطمینان حاصل کنید)؛
  • صندلی را باید متناسب با سن، وزن و قد کودک تنظیم کنید. بهتر است برای نوزادان صندلی حالت کریر و خوابیده داشته باشد تا کمر و گردن فرزند دلبند شما آزرده نشود. به‌علاوه برای اتصال درست کمربندها و عدم آزردگی بدن کودک هم توجه به سن، قد و اندازه کودک حائز اهمیت است؛
  • در مرحله بعد باید بندهای ایمنی را در محل مربوطه تنظیم و قفل کنید. پیش از اتصال بندها اطمینان حاصل کنید که کودک در محل خود به‌طور صحیح و ایمن نشسته باشد، درغیراین صورت علاوه‌بر آسیب پوستی یا بدنی امکان قفل نشدن درست بندها و حرکت کودک وجود دارد؛

پیش از شروع به حرکت اطمینان حاصل کنید که فرایند نصب صندلی به‌درستی انجام شده و کودک در حین سفر با ماشین ایمنی کامل خواهد داشت.

فرایند نصب ایزوفیکس

    • برای نصب ایزوفیکس ابتدا باید حلقه‌های آن را در شکاف بین تشک نشیمن و پشتی صندلی عقب قرار دهید؛
    • قلاب‌های کارسیت یا بیس ایزوفیکس را در مقابل محل قرارگیری حلقه‌های ایزوفیکس قرار دهید (بعضی از انواع خودرو فاقد کارسیت هستند که در این‌صورت نمی‌توان از آن برای اتصال ایزوفیکس استفاده کرد.)؛
    • بعد از چفت شدن ایزوفیکس و ثابت شدن آن، نشان‌گر این محصول به رنگ سبز در می‌آید؛
    • بعد از اتصال به ایزوفیکس و ثابت کردن صندلی کودک، ارتفاع پایه نگه‌دارنده کف را تنظیم کنید تا پایه بر روی کف ماشین قرار گرفته و چفت شود؛
    • درنهایت بندهای مهار و گیره کمربند را بررسی کنید و از اتصال صحیح ایزوفیکس و صندلی اطمینان حاصل کنید.

توجه داشته باشید که علاوه‌بر سبز بودن نشانگر ایزوفیکس، اگر صندلی به‌درستی نصب شده باشد، امکان جابه‌جایی نداشته و در محل خود ثابت می‌شود.

سخن پایانی

استفاده از صندلی ماشین کودک، بوستر و کریر، ایمنی فرزند شما را در سفرهایی ماشینی حفظ می‌کند. برای نصب این محصول باید با چگونگی آن آشنایی داشته باشید. امیدواریم این مطلب و ویدئوی آموزشی به شما در نصب صندلی ماشین کودک کمک کرده باشد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    9فروردین
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی