راهنمای شستن شیشه شیر نوزاد

راهنمای شستن شیشه شیر نوزاد

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ی مادرانی که برای نوزاد خود از شیشه شیر استفاده می‌کنند، انتخاب بهترین روش شستن و استریل کردن شیشه شیر است. شیر ماده‌ای است که باکتری‌ها به‌راحتی در آن رشد می‌کنند. به همین دلیل شستن و ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد اهمیت بسیاری دارد. استفاده از شیشه شیر آلوده باعث بیماری نوزاد می‌شود؛ چرا که سیستم ایمنی نوزادان به‌حد کافی قوی نشده و در برابر انواع عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر هستند.

در این مطلب از کیکابو، سعی کردیم با ارائه راهنمای شستن شیشه شیر نوزاد کمک کنیم تا والدین با بهترین روش شستشو آشنا شوند و ابزار مورد نیاز را نیز معرفی کنیم. همچنین در پایان با روش‌های صحیح ضدعفونی و استریل کردن شیشه شیر آشنا می‌شویم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

نحوه شستن صحیح شیشه شیر نوزاد

برای شستن شیشه شیر نوزاد باید پس از استفاده، تمام قطعات آن شامل سر شیشه، درپوش و شیشه شیر را به‌خوبی بشویید. اگر شیشه شیر نوزاد شما به مدت بیش از ۲۴ ساعت استفاده نشده است، باید حتما آن را ضدعفونی کنید. هیچ‌وقت شیشه شیر را مستقیما داخل سینک نشویید زیرا ممکن است در سطح آن میکروب وجود داشته باشد و شیشه را آلوده کند. یک ظرف یا تشت کوچک مخصوص را در نظر بگیرید، داخلش را از آب داغ پر کنید و از شوینده مد نظرتان را بریزید. لبه و نوک پستانک شیشه شیر، شکاف‌های باریکی دارند که با شستشوی معمولی پاک نمی‌شوند و به مرور زمان با تجمع میکروب و باکتری شیشه را آلوده می‌کنند. بنابراین به لوازم شستشو و ملزومات شیشه شیر نیاز خواهید داشت که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

دستورالعمل شستن شیشه شیر نوزاد

بهترین روش شستن و استریل کردن شیشه شیر نوزاد به صورت زیر است:

  1. بخش‌های مختلف شیشه را از هم جدا کنید و پستانک را از سر شیشه شیر بیرون بیاورید.
  2. از آب گرم و مایع ظرفشویی برای شستن شیشه شیر استفاده کنید.
  3. با استفاده از برس شیشه شور، تمام بخش‌های شیشه شیر را تمیز کنید.
  4. با استفاده از برس‌های کوچک، شیر باقی‌مانده روی پستانک و سر شیشه را به‌خوبی تمیز کنید.
  5. آب داغ و مواد شوینده را از سوراخ پستانک فشار دهید. سپس همین کار را با آب خالی انجام دهید تا پستانک به‌خوبی تمیز شود.
  6. مطمئن شوید که تمام قطعات به‌خوبی تمیز شده‌اند.
  7. شیشه شیر را روی آبچکان قرار دهید تا خشک شود.

نحوه ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد

بعد از آشنایی با نحوه شستن صحیح شیشه شیر نوزاد، باید با روش‌های ضدعفونی کردن شیشه شیر آشنا شوید. به‌طورکلی، ضدعفونی کردن شیشه شیر به ۳ روش انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • جوشاندن شیشه شیر
  • ضدعفونی کردن با بخار آب
  • استفاده از مواد شیمیایی

اگر فرزند شما از شیر مادر تغذیه می‌کند و فقط گاهی به شیشه شیر نیاز پیدا می‌کنید، روش جوشاندن شیشه برای شما مناسب‌تر است و هزینه کمتری دارد.

روش جوشاندن شیشه شیر

برای جوشاندن شیشه شیر باید به این روش عمل کنید:

۱ـ تمام قسمت‌های شیشه شیر، از جمله شیشه و پستانک را در یک قابلمه بزرگ قرار دهید. آب لوله کشی را به اندازه‌ای اضافه کنید که تمام قطعات را بپوشاند؛

۲ـ مطمئن شوید که حباب هوا وجود ندارد؛

۳ـ درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید آب به جوش بیاید. شیشه شیر و متعلقات آن را به مدت ۵ دقیقه بجوشانید.

آشنایی کامل با نحوه شستن صحیح شیشه شیر نوزاد و ضدعفونی کردن آن اهمیت بسیاری دارد. بعد از ضدعفونی کردن شیشه شیر، قطعات را روی آبچکان قرار دهید تا به‌طور کامل خشک شوند.

ضدعفونی کردن با بخار آب

استریل کردن شیشه شیر با بخار آب به‌دلیل سرعت انجام کار بسیار پرطرفدار است. برای این کار کافی است که آب را به نقطه جوش برسانید و اجازه دهید که بخار آب باکتری‌ها را از بین ببرد؛ همچنین دستگاه‌هایی برای ضدعفونی با بخار طراحی شده است که در ماکروویو قابل استفاده هستند. درصورت خریداری دستگاه استریل باید مطابق دستورالعمل موجود در بسته‌بندی محصول عمل کنید.

ضدعفونی کردن با مواد شیمیایی

هنگام استفاده از مواد شیمیایی برای ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد، مراقب باشید. بسیاری از افراد از مایع بلیچ یا وایتکس برای ضدعفونی کردن شیشه شیر استفاده می‌کنند؛ این مواد را باید از دسترس کودکان دور نگه دارید. محلول‌های آنتی باکتریال، به‌صورت مایع و قرص در فروشگاه‌ها موجود هستند و باید مطابق دستورالعمل موجود روی بسته‌بندی از آن‌ها استفاده کنید.

ابزار مورد استفاده برای شستن شیشه شیر نوزاد

کیکابو محصولات جالبی را برای شستن صحیح شیشه شیر نوزاد ارائه داده است که استفاده از آن‌ها بسیار راحت و بی‌دردسر است. با استفاده از این ابزار می‌توانید در کمترین زمان، شیشه شیر نوزاد خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

شیشه شور سیلیکونی دو کاره دو عددی

شیشه‌شور سیلیکونی دو کاره دو عددی کیکابو شامل دو برس با سایزهای مختلف است؛ از برس بزرگ برای شستن شیشه شیر، لیوان و فلاسک استفاده می‌شود؛ برس کوچک نیز برای شستن سرشیشه کاربرد دارد. سری برس‌ها از جنس سیلیکون است. فرچه‌های این شیشه‌شور بسیار نرم و منعطف هستند و روی شیشه خط نمی‌اندازند. استفاده از این محصول فوق‌العاده راحت است و آب یا مواد شوینده بین فرچه‌ها باقی نمی‌ماند.

شیشه‌شور دو کاره کیکابو

تمام والدین باید با نحوه شستن صحیح شیشه شیر نوزاد با استفاده از ابزار مناسب آشنا باشند. شیشه شور دو کاره، شامل دو فرچه در سایزهای مختلف است که یکی از آن‌ها دسته بلندی دارد و برای شستن سریع شیشه شیر کاربرد دارد. فرچه با دسته کوتاه نیز برای شستن سر شیشه استفاده می‌شود. اسفنج به‌کار رفته در این محصول باعث می‌شود که انتهای شیشه به‌خوبی تمیز شود.

شیشه‌شور سه تکه کیکابو

این مدل شیشه‌شور دارای یک برس بزرگ و کوچک است. برس بزرگ برای شستن شیشه و برس کوچک برای سر شیشه کاربرد دارد. علاوه‌بر این، یک میله نازک با فرچه ظریف هم داریم که برای شستشوی نی کاربرد دارد. سری اسفنجی این محصول باعث می‌شود که انتهای شیشه به‌طور کامل تمیز شود.

آبچکان شیشه شیر کیکابو

آبچکان شیشه شیر کیکابو برای خشک کردن شیشه شیر، فنجان و لوازم جانبی نوزاد کاربرد دارد. این آبچکان سبک و کم‌جا است و به‌راحتی می‌توانید آن را حمل کنید. خشک کردن شیشه شیر و لوازم نوزاد باعث می‌شود که از تمیزی بیشتر این وسایل اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

برای شستن تمام لوازم مورد استفاده از لباس گرفته تا ظروف غذای نوزاد باید به روش اصولی پیش بروید. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی تحت عنوان نحوه شستن صحیح شیشه شیر نوزاد ارائه دهیم و شما را با ابزار مورد استفاده برای این کار آشنا کنیم؛ همچنین نکاتی را برای ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد نیز ارائه دادیم.

در پایان لازم است در مورد کالاهای نوزاد کیکابو توضیحاتی را ارائه دهیم. تمام محصولات مورد استفاده برای شستن شیشه شیر نوزاد در وبسایت کیکابو موجود است و شما به‌راحتی می‌توانید به‌صورت آنلاین و یا حضوری آن‌ها را خریداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    17اسفند
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی