صندلی غذاخوری کودک چه مزایایی دارد؟

صندلی غذاخوری کودک چه مزایایی دارد؟

صندلی غذاخوری کودک چیست؟

صندلی غذا کودک، یک صندلی کوچک با ساختاری به‌خصوص است که برای غذا دادن به کودکان کمتر از دو سال استفاده می‌شود و مزایای استفاده از آن برای هیچ پدر و مادری پوشیده نیست. این صندلی امکانات متعددی مانند سینی مخصوص قرار دادن غذا، کمربند ایمنی و... دارد که کودک در آن مهار می‌شود و پروسه غذا دادن به او یا غذا خوردن به‌تنهایی ساده‌تر می‌شود. این صندلی انواع مختلفی دارد و توسط برندهای گوناگونی ساخته می‌شود که هرکدام ویژگی‌های خاصی برای محصول خود در نظر می‌گیرند. صندلی غذاخوری کودک، شاید وسیله‌ای نباشد با وسایل سیسمونی نوزاد خریده شود چون از بدو تولد قابل استفاده نیست؛ اما جزو وسایل ضروری سیسمونی نوزاد است که میتوانید از 6 ماهگی از آن برای کودک خود استفاده کنید.

انواع صندلی غذا کودک

صندلی غذاخوری کودک دارای انواع مختلفی است و شما بسته به سن کودک، بودجه و سلیقه خود می‌توانید یکی از انواع آن را برای فرزند خود خریداری کنید. در ادامه چند نوع از این صندلی‌ها را معرفی خواهیم کرد:

صندلی غذا کودک ساده

متداول‌ترین نوع صندلی غذا کودک، صندلی ساده است که شامل یک نشمین‌گاه برای قرار دادن کودک و یک میز است. این صندلی معمولا قابلیت‌ به‌خصوصی مانند تغییر وضعیت صندلی، تغییر ارتفاع و... ندارد.

صندلی غذا کودک چندکاره

این مدل از صندلی‌ها بسته به برند تولید کننده و نوع آن‌ها، قابلیت‌های مختلفی دارند. برای مثال بعضی از صندلی‌های چندکاره مانند صندلی تاب شو کیکابو به‌جز صندلی غذا، قابلیت تبدیل شدن به تاب و وسیله بازی را هم دارد؛ همچنین در بعضی از صندلی‌ها می‌توان میز را جمع کرد و از آن به‌عنوان یک صندلی ساده برای کودک استفاده کرد.

صندلی غذا کودک قابل تنظیم

این مدل صندلی‌ها را می‌توان براساس جثه و فیزیک کودک تنظیم کرد و برای بازه سنی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از انواع صندلی‌های قابل تنظیم و تاشو هم هستند و امکان حمل و استفاده از آن‌ها در سفر هم وجود دارد.

مزایا و معایب استفاده از صندلی غذاخوری کودک

اما و اگرهای زیادی در مورد استفاده از صندلی غذاخوری کودک وجود دارد و کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی در مورد این محصول دارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند صندلی غذا کودک باعث می‌شود که کودک از سنین پایین با آداب غذاخوری آشنا شود، خیلی زود مستقل شده و توانایی غذا خوردن را بدون کمک والدین پیدا کند. در مقابل بعضی از کارشناسان نیز معتقدند که استفاده از صندلی غذاخوری کودک به‌دلیل فرم و طراحی آن باعث تاثیر در ارگونومی بدن کودک شده و شکل ستون فقرات و استخوان‌بندی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال استفاده از این محصول مزایا و معایب مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای استفاده از صندلی

  • استفاده از صندلی غذاخوری کودک مهارت او در غذا خوردن را افزایش می‌دهد؛
  • نشاندن کودک در صندلی باعث آرامش او هنگام غذا خوردن شده و از کثیف کاری و شیطنت جلوگیری می‌کند؛
  • صندلی غذاخوری کودک به‌راحتی تمیز می‌شود، درحالی‌که که تمیز کردن فرش یا زمین درصورتی‌که از صندلی استفاده نکنید، کار راحتی نخواهد بود.
  • با استفاده از صندلی غذاخوری کودک زحمات مادر کمتر می‌شود؛ زیرا کودک به‌راحتی در صندلی مهار شده و هرکدام از اعضای خانواده می‌توانند وظیفه تغذیه او را به عهده بگیرند.
  • صندلی کودک را می‌توان در کنار میز غذاخوری قرار داد تا کودک هم‌زمان با اعضای خانواده غذا بخورد و از سنین پایین به حضور در جمع خانوادگی عادت کند.
  • با استفاده از صندلی غذاخوری می‌توان کودک را تشویق به تنها غذا خوردن کرد و به‌مرور حس استقلال را در او افزایش داد.
  • صندلی کودک را می‌توان به‌جز غذا خوردن برای کارهایی مانند نقاشی کردن کودک هم استفاده کرد.
  • صندلی کودک برای مواقعی که مادر یا دیگر اعضای خانواده کار مهمی دارند و کودک باید نزدیک آن‌ها باشد هم قابل استفاده است.

معایب استفاده از صندلی

استفاده از صندلی کودک معایبی هم دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به خسته شدن کودک از نشستن در صندلی اشاره کرد، به‌خصوص اگر برای مدت زمان طولانی در صندلی قرار داده شود. به‌منظور جلوگیری از بروز این مشکل صندلی تاب شو کیکابو انتخاب خوبی است؛ زیرا می‌توانید بعد از اتمام غذا دادن به کودک صندلی را به تاب تبدیل کنید تا فرزند دلبند شما سرگرم شده و از خستگی او جلوگیری شود. به‌خاطر داشته باشید درصورتی‌که صندلی طراحی مناسبی نداشته باشد، احتمال آزردگی پا یا کمر کودک شما وجود دارد.

نکات مهم زمان خرید صندلی غذاخوری کودک

برای خرید بهترین صندلی غذاخوری کودک باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • ایمنی صندلی را بررسی کنید و از قوی بودن پایه‌ها و پشتی آن اطمینان حاصل کنید؛
  • پایه‌های صندلی نباید لیز باشند، از اصطکاک مناسب آن‌ها روی زمین اطمینان حاصل کنید؛
  • صندلی غذاخوری باید وزن مناسبی داشته باشد و با جابه‌جایی و بازیگوشی کودک واژگون نشود؛
  • صندلی‌های چرخ‌دار باید قابلیت قفل کردن چرخ‌ها را داشته باشند؛
  • جنس صندلی و کفی آن باید به‌گونه‌ای باشد که کودک در آن احساس راحتی کند؛
  • طراحی صندلی باید فاقد گوشه‌های تیز باشد تا به فرزند شما آسیبی وارد نشود؛
  • صندلی باید به‌راحتی تنظیم شود و قابلیت کم و زیاد کردن ارتفاع داشته باشد؛
  • صندلی باید قابلیت شست‌وشو هم داشته باشد تا دچار میکروب و آلودگی نشود.

سن استفاده از صندلی غذاخوری

سن شروع غذا خوردن کودکان ۶ ماهگی است. در این سن نیز کودک بدون حمایت قادر به نشستن و ثابت نگهداشتن گردن خود است. از این سن می‌توانند به‌جز شیر مادر از غذاهای کمکی استفاده کنند. تقریبا از همین سن می‌توان کودک را در صندلی غذاخوری قرار داد تا هم عادت استفاده از صندلی غذا راحت تر شکل بگیرد و هم تغذیه او به شکل راحت‌تری انجام شود. صندلی غذا کودک معمولا تا 36 ماهگی قابل استفاده است که این موضوع به نوع صندلی و قابلیت‌های آن هم بستگی دارد. برای مثال بعضی از صندلی‌های کودک قابلیت تبدیل شدن به بوستر را دارند و امکان استفاده از آن‌ها برای مدت زمان بیشتر هم وجود دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    22اسفند
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی