چه کار کنیم کودکمان سبزیجات بیشتری بخورد؟

چه کار کنیم کودکمان سبزیجات بیشتری بخورد؟
آیا می دانستید اولین باری که کودک شما طعم سبزیجات را می چشد قبل از تولد است؟
بله، نتایج یک تحقیق جالب نشان می دهد که جنین در سه ماهه سوم بارداری (بین 32 تا 36 هفتگی) می توانند غذاهایی که مادر می خورد بچشد و حتی با لبخند زدن یا اخم کردن به مزه ان ها واکنش نشان دهد.  
کودکان معمولاً برای امتحان طیف گسترده ای از مزه ها آماده هستند پس طبیعی است که ذائقه بچه ها در18 ماهگی تا 2 سالگی حساس تر شود. برای به حداقل رساندن بد غذایی در آینده، بهتر است از ابتدا با طعم ومزه های مختلفی آشنا شوند.
اگر میخواهید کودک شما به سبزیجات علاقه نشان دهد ، این هفت قدم ساده را امتحان کنید.به یاد داشته باشید کودک شما ممکن است از تک تک سبزیجاتی که در بشقابش هست خوشش نیاید، اما با تداوم مطمئناً کودک شما به کشف غذاهای جدید، حتی سبزیجات، علاقه پیدا می‌کند.

1. از شیر مادر شروع کنید

بر اساس مجله آمریکایی تغذیه بالینی، نوزادان نسبت به غذاهای جدیدی که هرگز در معرض آن قرار نگرفته اند، از غذاهایی که والدین شیرده خود در دوران شیردهی می خوردند، لذت می برند. طعم‌های غذای مادر از طریق شیر مادر به نوزادش منتقل می‌شود. کودکان می توانند طعم ها را تشخیص دهند و اگر تجربه ای در مورد آن طعم ها داشته باشند، غذا را بیشتر می پذیرند.
اگر در حال شیردهی هستید، عشق کودکتان به سبزیجات را زودتر با گذاشتن مقداری در بشقاب خود شروع کنید.
با 7 راهکار ساده کودکتان را عاشق سبزیجات کنید!

2. سبزیجات را به یکی از اولین غذاهای کودک خود تبدیل کنید

به گفته آکادمی اطفال آمریکا، ایده خوبی است که از حدود 6 ماهگی کودک خود را با غذاهای جامد آشنا کنید.
بعد از 6 ماهگی هر زمان که خواستید می توانید سبزیجات نرم و پخته را به پوره کودکتان اضافه کنید. سعی کنید با سبزیجات شیرین یا ملایم مانند کدو حلوایی یا هویج شروع کنید.
آووکادو همچنین یک غذای عالی برای معرفی زود هنگام است، زیرا بافت نرم آن برای کودک مناسب است. خوردن چند قاشق چایخوری از سبزیجات یک بار در روز به مدت یک هفته می تواند به کودک شما کمک کند تا به طعم آن عادت کند. سپس به تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا روزانه نصف فنجان بخورند. 
با 7 راهکار ساده کودکتان را عاشق سبزیجات کنید!

3. بعضی از سبزیجات نفخ آور هستند

سبزیجات سرشار از گوگرد مانند گل کلم، کلم بروکلی و لوبیا ممکن است باعث ایجاد درد شکم در نوزاد شوند زیرا گاز اضافی تولید می کنند. اگر کودکتان دچار نفخ و دل پیچه شد ، بهتر است تا زمانی که کودک شما بزرگتر شود صبر کنید و سپس این سبزیجات را به بشقاب غذایی اش اضافه کنید. همچنین اگر آن ها را با سبزی دیگری مانند سیب زمینی مخلوط کنید کمی متعادل تر می شوند.
با 7 راهکار ساده کودکتان را عاشق سبزیجات کنید!

4. چهره‌های "در هم" را نادیده بگیرید

کودک شما احتمالاً اولین باری که چیزی ناآشنا به او می‌دهید، چهره اش را در هم می‌کند؛ این نگاه ناراضی، یک واکنش ناخودآگاه در مواجه با طعم های جدید است. کودکان حتی پس از درست کردن این چهره‌ها هم به خوردن یک قاشق دیگر از سبزیجات ادامه می‌دهند.
هنگامی که کودک شما در اولین لقمه اسفناج، اخم هایش را در هم می کشد، از واکنش نشان دادن به این اخم ها خودداری کنید. چهره عادی خود را حفظ کنید تا امتحان کردن سبزیجات را به یک تجربه مثبت تبدیل شود. با چهارمین قاشق، ممکن است حتی برای خوردن آن سبزیجات واکشن مثبت نشان دهد. 
با 7 راهکار ساده کودکتان را عاشق سبزیجات کنید!

5. لقمه ها را کمی شیرین کنید

برای خوش طعم تر کردن سبزیجات، سعی کنید آنها را با میوه هایی با طعم شیرین تر مخلوط کنید. وقتی کودک شما مدت کوتاهی بعد از سبزیجات سبز با هلو تغذیه می شود، ممکن است طعم سبزیجات را بیشتر دوست داشته باشد. آن ها یاد می‌گیرند که طعم‌های شیرین میوه‌ها را با سبزیجات مرتبط کنند، که ممکن است در طول زمان آنها را تشویق به خوردن بیشتر کند.
کودکان با بیزاری طبیعی از غذاهای تلخ به دنیا می آیند، که بیشتر سبزیجات سبز رنگ ته مزه ی تلخی دارند. آنها طعمی اکتسابی دارند یعنی کودک شما هر چه بیشتر آنها را بخورد یاد می گیرد که آنها را دوست داشته باشد.
با 7 راهکار ساده کودکتان را عاشق سبزیجات کنید!

6. سبزیجات را روزانه سرو کنید 

صرف نظر از اینکه کودک از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌کند، زمانی که نوزاد حدود هشت یا نه بار در معرض یک غذا قرار گیرد، بیشتر به طعم آن عادت کرده و آن را می‌پذیرند. 
به طور مثال در مطالعاتی، به نوزادانی که با شیر مادر و شیرخشک تغذیه می‌شوند، روزانه لوبیا سبز را برای بیش از یک هفته در طول مطالعات امتحان می‌کردند و هر دو گروه در پایان آن دوره زمانی تقریباً سه برابر بیشتر از ابتدا سبزیجات می‌خوردند.
با 7 راهکار ساده کودکتان را عاشق سبزیجات کنید!

7. به یاد داشته باشید، شما نیز به سبزیجات نیاز دارید

طبق دستورالعمل های غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، بزرگسالان باید روزانه 2.5 فنجان سبزیجات و 2 فنجان میوه مصرف کنند. بیشتر بزرگسالان به این توصیه ها عمل نمی کنند. بهترین راه برای وارد کردن تمامی این سبزیجات به سفره غذایی چیست؟راحت ترین راه این است که با هر وعده غذایی وعده مقداری سبزیجات بخورید. به عنوان مثال، یک لیوان آب پرتقال طبیعی با یک فنجان میوه در صبحانه، هویج و میوه به عنوان میان وعده قبل ناهار، یک سیب یا موز با کره بادام زمینی در بعد از ظهر، و یک ظرف سالاد بزرگ با شام ، چیزی است که بدن شما به آن نیاز دارد. کودکان شما را الگوی رفتاری خود قرار می دهند، با اصلاح عادت های غذایی خود میتوانید به نهادینه شدن سالم خواری در کودکتان کمک کنید. 

با 7 راهکار ساده کودکتان را عاشق سبزیجات کنید!

تا قبل از یک سالگی، کودک شما تمام مواد مغذی لازم را از شیر مادر و شیر خشک دریافت می کند و مهم نیست اگر کودک شما غذای زیادی نمیخورد یا برای تست کردن طعم های مختلف بد قلق است. در این سن فقط مهم است که کودک شما مزه ها و بافت های مختلف هر غذا آشنا شود و فقط برخی از مواد مغذی مد نظرش را از غذا دریافت کند. ظرف غذا کودک که به صورت تقسیم شده هستند میتواند به شما کمک کنند تا انواع غذاهای مختلف را در بخش های مجزا تقسیم کنید و به کودکتان بدهید تا خودش با دست یا قاشق تلاش به خوردن و لمس کردن بافت غذا ها کند. یکی از مزایای استفاده از بشقاب های تقسیم شده این است تا به شما یادآوری می کند  که لازم است غذاهای متنوعی به کودک خود ارائه دهید؛ همانطور که در موارد بالا اشاره کردیم کودکانی که غذاهای مختلف را در سنین پایین امتحان می کنند ذائقه بهتری دارند. امیدواریم که کیکابو به شما و کودکتان کمک کند تا تجربه ی لذت بخشی از تمامی وعده های غذایی داشته باشید :)

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    22شهریور
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی