آیا پستانک برای نوزاد مفید است؟ بررسی مزایا و معایب پستانک

آیا پستانک برای نوزاد مفید است؟ بررسی مزایا و معایب پستانک
پستانک یکی از پر کاربرد ترین وسایل سیسمونی برای آرام کردن نوزاد است. همچنین تحقیقات ثابت کرده اند که استفاده از پستانک خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش می دهد. یکی از نکاتی که شما به عنوان والدین باید به آن توجه داشته باشید این هست که از چه زمانی پستانک را به نوزاد خود بدهید و از چه زمانی از دادن پستانک خودداری کنید. ممکن است سوالاتی برای شما پیش بیاید، سوالاتی مانند اینکه اگر کودک پستانک را برای طولانی مدت بمکد مضر است؟ آیا خرید پستانک برای نوزاد انتخاب خوبی است؟
در این مقاله قرار است به تمامی سوالات شما برای استفاده از پستانک پاسخ بدهیم.

زمان خرید پستانک باید به چه موردی توجه کنیم؟

پستانک ها در اندازه های مختلف برای گروه های سنی مختلف عرضه می شوند. بنابراین، شما باید بر اساس سن کودک خود، سایز مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال، یک پستانک کودک نوپا برای یک نوزاد بسیار بزرگ است و یک پستانک نوزاد برای کودک نوپا خیلی کوچک است.

استفاده از پستانک چه مزایایی دارد؟

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش می دهد: سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا  SIDS به معنی مرگ غیر منتظره یک نوزاد سالم است. SIDS ممکن است در هر زمان اتفاق بیفتد، به خصوص در هنگام خواب، زیرا ممکن است کودک به دلیل وجود پتو یا ملافه روی صورتش یا در موقعیت خواب نادرست خفه شود.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) در ایالات متحده، تقریباً 3400 مورد SIDS هر ساله وجود دارد که اکثر موارد برای نوزادان زیر یک سال اتفاق افتاده. در سال 2020، حدود 1389 مورد مرگ ناشی از SIDS وجود داشت. متخصصان اظهار میکنند که استفاده از پستانک شانس ابتلا به SIDS را کاهش می دهد زیرا به بازتر شدن راه های هوایی کمک می کند و به نوزاد اجازه می دهد بهتر نفس بکشد و به طور قابل توجهی خطر SIDS را کاهش دهد.
به کمتر شدن قلنج و کولیک کمک می کند: مکیدن برای نوزاد حس امنیت را ایجاد میکند و کودک را آرام می کند. شمت می توانید برای کنترل بی قراری های مکرر ناشی از قولنج به نوزاد خود پستانک بدهید.
حواس نوزاد را پرت می کند: درمواقعی نوزاد فقط بی قراری می کند، به هیچ وجه آرام نمی شود و هیچ راه حلی جواب نمی دهد. پستانک‌ها می‌توانند به‌عنوان عامل حواس‌پرتی و تسکین، بی قراری را از بین ببرد.
برای استفاده داخل هواپیما بسیار کارآمد است: والدین از مسافرت هوایی با کودک خود می ترسند زیرا تغییرات ناگهانی فشار هوا در طول پرواز باعث می شود گوش های کودک بگیرد. این حس وهم‌آور باعث ناراحتی نوزاد و در نهایت گریه می‌شود. پستانک دهان نوزاد را با مکیدن درگیر می کند و باعث می شود فشار هوا در گوش متعادل شود. 
عمل مکیدن را در نوزادان نارس تقویت می کند: نوزادان نارس به دلیل رشد فیزیکی ناقص، مکیدن ضعیفی دارند. تحقیقات نشان می دهد که مکیدن پستانک، به نوزاد نارس کمک می کند تا مکیدن را، که برای شیر خوردن حیاتی است، بهبود بخشد. 

استفاده از پستانک چه معایبی دارد؟

ممکن است در شیردهی تداخل ایجاد کند: استفاده از پستانک زود هنگام – در ماه اول - می تواند منجر به گیج شدن نوزاد بی انجامد و نوزاد فرق بین پستان مادر و پستانک را متوجه نشود. نوزادانی که به طور مداوم از پستانک استفاده می کند، نوک سینه را به درستی نمی مکند. 
روی سلامت دهان و دندان تاثیر می گذارد: استفاده طولانی مدت از پستانک می تواند بر سلامت دندان کودک تأثیر بگذارد. کودکانی که بالای چهار سال از پستانک استفاده می کنند دچار عوارضی مانند نامرتبی دندان های دائمی می شوند.همچنین نوزادانی که از پستانک های قندی آغشته به عسل یا شکر و ... استفاده می کنند، در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان و عفونت های دهان هستند.
خطر عفونت گوش را افزایش می دهد: پستانک های آلوده می توانند باکتری ها را از دهان به گوش میانی منتقل کنند و منجر به بیماری گوش شوند. مطالعات نشان داده اند که در نوزادانی که از پستانک استفاده می کنند، عفونت گوش عود بیشتری دارد.

به نوزادمان پستانک بدهیم؟ برای پستانک دادن باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

بله می توانید به کودک پستانک بدهید، زیرا اکنون با مزایای آن آشنا شده اید. زمان پستانک دادن به نوزاد حتما دقت کنید که نوزاد باید حداقل چهار هفته (تقریباً یک ماه) داشته باشد و سپس با پستانک آشنا شود. در هفته چهارم، نوزاد یاد گرفته که چطور شیر بمکد و بنابراین پستانک در این روند اختلال ایجاد نمی کند.

آیا کودک من به پستانک نیاز دارد؟

اگر کودک از سینه مادر یا شیشه شیر به عنوان پستانک استفاده می کند، شاید برای آرام کردن خود به زمان بیشتری برای مکیدن نیاز داشته باشد. پستانک جایگزین خوبی برای آرام کردن نوزاد است. اگر کودک پستانک نخورد، اشکالی ندارد. دوباره تلاش کنید، اما اگر مقاومت شدیدی وجود داشت، شاید بهتر باشد که بیخیال پستانک شوید.
به یاد داشته باشید که در نهایت این تصمیم شماست که به کودک خود پستانک بدهید یا نه. اما در برخی موارد نوزادان یک نه واضح به شما می گویند!

چه زمانی باید از پستانک دادن به نوزاد اجتناب کرد؟

علاوه بر تداخل در سلامت دهان، دندان و گوش، وقت های دیگری نیز وجود دارد که در آن بهتر است به کودک خود پستانک ندهید:
کودک در شیر خوردن مشکل دارد: اگر حتی پس از ماه اول در شیردهی مشکل دارید، پستانک انتخاب خوبی نیست چون اختلال در شیردهی را تشدید می کنند. 
نوزادان مبتلا به ناهنجاری های صورت: برخی از نوزادان با نقص هایی مانند شکاف لب  - لب شکری - ممکن است به خوبی با پستانک برخورد نکنند. پزشکان همچنین استفاده از پستانک را برای نوزادانی که تحت هر گونه جراحی اصلاح صورت یا دهان قرار گرفته اند توصیه نمی کنند.

چطور پستانک را از کودکمان بگیریم؟

نوزادان بین دو تا چهار سالگی خود به خود پستانک را کنار می گذارند چون به اندازه کافی بزرگ هستند که بدون پستانک خود را آرام کنند. پستانک نسبت به عادت انگشت مکیدن خیلی سریع تر ترک می شود. بنابراین، نوزاد می تواند بدون هیچ مشکلی استفاده از پستانک را کنار بگذارد.
با این حال، اگر کودک شما برای ترک پستانک مقاومت کرد، نکات زیر به شما کمک می کنند:

1 - شروع به کاهش زمان پستانک کنید: زمان مکیدن پستانک توسط کودک را کاهش دهید یا آن را برای مدت معینی در روز از کودک بردارید. 

2- از راه‌های دیگر برای آرام کردن استفاده کنید: اگر کودک از پستانک برای به خواب رفتن استفاده می‌کند، راه‌های جایگزینی را امتحان کنید که به طور بالقوه می‌تواند خواب نوزاد را آرام کند. قنداق کردن، حمام آب گرم یا ماساژ ملایم را قبل از خواب امتحان کنید تا به نوزاد کمک کند بدون پستانک آرام شود و بخوابد
3- پستانک را بدمزه کنید: تا 24 ماهگی، کودک می تواند تمام سبزیجات را بخورد. سعی کنید نوک پستانک را با مقداری آب کدو تلخ یا پوره هر سبزی تلخ یا سبزیجاتی که کودک دوست ندارد بمالید. ایده در اینجا این است که پستانک برای کودک جذاب نباشد. 
4- پستانک را پنهان کنید و داستانی تعریف کنید: نوزادان بالای 24 ماه عاشق گوش دادن به قصه هستند. پس چرا نگوییم که پری دندان پستانک آنها را برداشت؟ تمام خانواده را درگیر کنید تا کوچولو متقاعد شود که پستانک او برای همیشه از بین رفته است.
اگر نوزاد تا چهار سالگی پستانک را رها نکرد، باید او را نزد پزشک ببرید. اقدامات اصلاحی از طریق استفاده از مشاوره به کودک کمک می کند تا پستانک را کنار بگذارد.
تبریک می گوییم، شما به تمامی نکات استفاده از پستانک برای نوزادتان مسلط شده اید. همچنین می توانید تجربیاتتان را در رابطه با پستانک کامنت کنید تا بقیه مادران نیز از تجربیات شما استفاده کنند.
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    22شهریور
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی