هرچیزی که باید در مورد نوزاد پنج ماهه بدانید!

هرچیزی که باید در مورد نوزاد پنج ماهه بدانید!

صداهای مختلف، لبخند ها و غلت زدن‌ها! کودک شما در ۵ ماهگی هر روز فعال‌تر و اجتماعی‌تر می‌شود. در این سن آن‌ها در گریه کردن، خوردن و خوابیدن حرفه‌ای‌تر شده‌اند. به احتمال زیاد در سراسر نشیمن غلت می‌زنند و لبخندهای آگاهانه زیبای خود را به نمایش می‌گذارند. از همه مهم‌تر، در پنج ماهگی یک الگوی رفتاری در کودک قابل مشاهده است. آن‌ها عاشق امتحان کردن چیزهای جدید برای اولین بار هستند.

نوزاد ۵ ماهه شما در حال پیشرفت‌های بزرگی از نظر شناختی و گفتاری است و از خوردن غذاهای کمکی لذت می‌برد. آن‌ها همچنین یاد می‌گیرند چگونه برای مدت زمان طولانی‌تری بخوابند و از مهارت‌های غلت زدن خود استفاده می‌کنند تا شما را هوشیار نگه دارند. در ادامه این مقاله کیکابو، مراحل رشد نوزاد ۵ ماهه را در تقویم رشد نوزاد بررسی می‌کنیم.

در این سن:

  • صداهای مختلفی از خود در می‌آورد، لبخند می‌زند، به سمت اشیا دست دراز می‌کند، سر خود را بالا نگه می‌دارد و غلت می‌زند.
  • باید حدود ۱۰ ساعت در شب بخوابد و حدود سه چرت در طول روز داشته باشد.
  • همچنان از شیر خشک یا شیر مادر تغذیه می‌کند و ممکن است به غذاهای جامد نیز علاقه‌مند باشد.

مراحل رشد پنج ماهگی نوزاد

مراحل رشد نوزاد پنج ماهه

در ۵ ماهگی، نوزاد شما کنترل بیشتری بر بدن کوچک خود پیدا می‌کند. آن‌ها همچنین مشتاق هستند که شخصیت در حال شکوفایی خود را به نمایش بگذارند!

در ماه‌های اولیه، نوزادتان بیشتر از طریق لحن صدای شما معنی را درک می‌کرد تا از طریق کلمات واقعی که می‌گفتید. اکنون شنوایی آن‌ها بهبود یافته است، بنابراین می‌تواند صداهای مختلف، از جمله نحوه شکل‌گیری کلمات در جملات را درک کند. به زودی، آن‌ها قادر خواهند بود نام خود را تشخیص دهند و با کلماتی مانند "نه" پاسخ دهند.

دید نوزاد ۵ ماهه شما نیز در حال توسعه است. آن‌ها اکنون می‌توانند چند متر دورتر را ببینند، بدون اینکه چشمشان چپ شود تمرکز کنند، تفاوت بین رنگ‌ها را تشخیص دهند، اشیاء در حال حرکت را با چشم خود دنبال کنند، با دقت به چهره‌ها دقت کرده و افراد و اشیاء را از فاصله دور تشخیص دهند. 

در ۵ ماهگی، نوزادان در حال یادگیری پایداری شیء هستند، به این معنا که آن‌ها می‌فهمند یک شیء حتی اگر پنهان شود، همچنان وجود دارد. شما می‌توانید با انجام بازی‌هایی مانند پنهان کردن یک توپ زیر پتو و تشویق آن‌ها به جستجو برای پیدا کردن آن، کمک کنید تا این مهارت را به خوبی یاد بگیرند.

علاوه بر این، نوزاد ۵ ماهه شما در حال کاوش در مفهوم علت و معلول است. آن‌ها می‌دانند که اگر غذا را از صندلی بلند خود بیندازند، به زمین خواهد افتاد. (این کار برای آن‌ها جالب است، اما شاید برای شما چندان خوشایند نباشد!)

نقاط عطف نوزاد ۵ ماهه

بین ۵ تا ۶ ماهگی، نوزادان شروع به تقویت مهارت‌های ارتباطی خود می‌کنند. با این‌که کلمه‌ای واقعی نمی‌گویند اما شنیدن صداهای آوایی آن‌ها قطعاً لذت‌بخش است! آن‌ها صداهایی مانند "اووووو"، "ما-ما-ما" یا "با-با-با" را تولید می‌کنند. اکنون می‌توانند صدای گریه‌های خود را متنوع کنند تا نیازهای مختلفی مانند گرسنگی یا خستگی را نشان دهند. این یک قدم به سوی یکی از هیجان‌انگیزترین نقاط عطف است: اولین کلمه آن‌ها!

علاوه بر این، نوزادان معمولاً به دو روش مختلف غلت می‌زنند: از شکم به پشت و از پشت به شکم. ممکن است متوجه شوید که آن‌ها فقط از روی شانه راست خود، یا از روی شانه چپ خود غلت می‌زنند. هنگامی که این حرکات به‌خوبی تسلط پیدا کنند، مراقب باشید! محدوده‌ای که می‌توانند با غلت زدن پوشش دهند بسیار چشمگیر است.

همچنین نوزادان ۵ ماهه شروع به کسب توانایی نگه داشتن سر خود بدون حمایت، تحمل وزن بر روی پاها هنگام ایستادن و فشار آوردن به آرنج‌ها از شکم می‌کنند.

اگر بیشتر روز را صرف جلوگیری از تلاش نوزاد ۵ ماهه‌تان برای خوردن اشیای مختلف می‌کنید، تنها نیستید، زیرا آن‌ها در حال تسلط بر توانایی دست دراز کردن و گرفتن اشیا هستند. این کار ممکن است فقط برای تفریح و اکتشاف حسی ساده باشد، یا ممکن است به دلیل خارش لثه به دلیل دندان در آوردن هستند.

مراحل رشد پنج ماهگی نوزاد

پنج ماهگی؛ نقطه شروع غذای جامد

در ۵ ماهگی، ممکن است بخواهید نوزاد خود را با غذاهای جامد آشنا کنید. فرزندتان در ۶ ماه اول زندگی به هیچ گونه تغذیه دیگری جز شیر مادر یا شیر خشک نیاز ندارد، و آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که قبل از ۴ ماهگی نباید غذای جامد معرفی شود. با این حال، ۵ ماهگی می‌تواند زمان مناسبی برای شروع باشد.

اگر موارد زیر را در فرزندتان مشاهده کردید، یعنی می‌توانید غذای جامد را آغاز کنید: 

  • قادر به نگه داشتن سر خود هستند
  • می‌توانند غذا را از قاشق به دهان خود ببرد
  • وقتی غذا نزدیک است، دهان خود را باز می‌کند
  • حداقل 6 کیلوگرم وزن دارند یا دو برابر وزن تولدشان شده‌اند

ممکن است نوزاد شما در ۵ ماهگی آمادگی نشان دهد اما اگر بلافاصله به غذاهای جامد علاقه نشان نداد، ناامید نشوید. هنگام معرفی گزینه‌هایی فراتر از شیر مادر و شیر خشک، اگر نوزاد در اولین یا حتی پنجمین تلاش علاقه‌ای نشان نداد، نگران نشوید. نوزادان همچنین باید یاد بگیرند چگونه از عضلات زبان و دهان خود برای بلعیدن غذا استفاده کنند. از رنگ و بو گرفته تا بافت و طعم، آن‌ها به زمان نیاز دارند تا به همه این تغییرات حسی عادت کنند.

هنگام معرفی غذاهای جامد، می‌توانید هر بار یک ماده جدید را معرفی کنید. با انجام این کار متوجه می‌شوید اگر نوزاد به یک غذا واکنش آلرژیک نشان داد، دقیقاً کدام ماده را مصرف کرده است. قبل از معرفی یک غذای جدید دیگر به نوزاد، سه تا پنج روز صبر کنید.

در ابتدا، سبزیجات سبز را معرفی کنید و سپس به سراغ سبزیجات نارنجی و قرمز بروید. رنگ‌های سبز شیرینی کمتری دارند و ممکن است پس از مصرف سبزیجات دیگر، علاقه کمتری به سبزیجات سبز داشته باشند. این سن، زمانی است که می‌توانید نشاندن کودک در صندلی غذاخوری بچه را شروع کنید. 

رشد وزنی و قدی نوزاد ۵ ماهه

تا کنون، نوزاد شما باید دو برابر وزن تولد خود شده باشد. همه نوزادان به صورت متفاوتی رشد می‌کنند، اما به طور متوسط، آن‌ها احتمالاً در این ماه حدود 500 گرم یا یک کیلوگرم وزن و حدود 2 تا 4 سانتی متر اضافه خواهند کرد.

خواب نوزاد پنج ماهه؛ آیا زمان خواب راحت شبانه شما فرا رسیده؟

در این مرحله، نوزادان هنوز بیشتر از زمانی که بیدار هستند، می‌خوابند. آن‌ها در این سن به حدود ۱۰ ساعت خواب (با اختلاف مثبت یا منفی دو ساعت) در شب نیاز دارند و حدود چهار ساعت دیگر از طریق چرت‌های روزانه، که به دو تا سه چرت تقسیم می‌شود. باید همچنان به پشت برای خواب قرار داده شوند و نباید هیچ چیز دیگری در تختخواب آن‌ها باشد، چه پتو، اسباب‌بازی یا شیشه شیر.

برخی از نوزادان به طور طبیعی چرت‌های کوتاه دارند، در حالی که دیگران به خواب طولانی‌تری نیاز دارند. در ۵ تا ۶ ماهگی، بسیاری از نوزادان شروع به خوابیدن در طول شب می‌کنند، که به معنای خوابیدن به مدت شش تا هشت ساعت است.

در این سن، یک نوزاد با خواب خوب قادر خواهد بود بدون نیاز به مداخله والدین دوباره به خواب برود، به شرطی که گرسنه یا نیاز به تعویض پوشک نداشته باشد.

بازی با نوزاد پنج ماهه

بسته به اینکه نوزاد شما چه زمانی به رختخواب می‌رود و چقدر خوب می‌خوابد، احتمالاً روز خود را زود و پرانرژی شروع می‌کنید. پس از صرف صبحانه و بازی، نوزاد شما آماده اولین چرت خود خواهد بود، که پس از آن ناهار، زمان بازی بیشتر و دومین چرت روزانه را خواهد داشت. در این سن، آن‌ها ممکن است همچنان سه چرت داشته باشند، که چرت سوم کوتاه‌ترین چرت روز باشد.

در طول زمان بازی، نوزاد شما همچنان در حال کاوش و یادگیری است که روی شکم خود قرار بگیرد، بنابراین برخی از اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده و تعاملی مخصوص این حالت بازی پیدا کنید! برای نوزادان ۵ ماهه، می‌توانید فعالیت‌های زیر را انجام دهید:

  • کتاب‌ها و وسایلی با بافت‌های مختلف
  • اسباب‌بازی‌هایی که روشن می‌شوند و موسیقی پخش می‌کنند
  • اسباب‌بازی‌های آویزان و جغجغه‌ها
  • پلی جیم و بازی کردن با اسباب بازی‌ها

در این مرحله به نوزاد کمک کنید تا در حالت نشسته بازی کند؛ زیرا نقطه عطف نشستن به زودی فرا می‌رسد و این زمان خوبی برای تمرین با حمایت شماست. 

با نزدیک شدن به نیمه‌سال تولد، صبح‌ها زمانی را برای گذراندن وقت با کیفیت با هم اختصاص دهید. این زمان معمولاً زمانی است که نوزاد شما فعال‌ترین، بیدارترین و خوشحال‌ترین حالت خود را دارد.

نوزاد شما از طریق دنیای اطرافش از سطح زمین شروع به یادگیری می‌کند، به این معنا که باید به معنای واقعی کلمه در سطح او باشید. روی زمین بنشینید، او را تشویق کنید که غلت بزند یا مهارت‌های جدید را امتحان کند، یا روی شکم نوزادتان با دهان صدا ایجاد کنید و از شنیدن خنده‌های کودکانه او لذت ببرید.

در ۵ ماهگی، نوزاد شما مانند یک اسفنج است و همه نوع اطلاعات درباره دنیای اطراف خود را جذب می‌کند. پایه‌های یادگیری زبان در این ماه شکل می‌گیرد، بنابراین علاوه بر صحبت کردن و کتاب خواندن برای نوزادتان، در خانه موسیقی پخش کنید. نیازی نیست که تمام موسیقی‌ها مخصوص نوزاد باشد. هر چیزی که ریتم دارد مناسب است!

قدم به قدم تا عادت خواب شب

اگر هنوز روال خواب شبانه‌ای برای نوزاد خود ایجاد نکرده‌اید، اکنون زمان خوبی برای شروع است. اجازه ندهید نوزاد شما با شیشه شیر یا در هنگام تغذیه از سینه مادر به خواب برود. آن‌ها باید در حالی که خواب‌آلود اما بیدار هستند، در تختخواب قرار داده شوند تا یاد بگیرند که به تنهایی به خواب بروند.

پیش از خواب، می‌توانید به نوزاد خود ماساژ بدهید، یک آهنگ بخوانید، کتاب بخوانید یا به یک حمام گرم ببرید. داشتن یک روال خواب شبانه یک برنامه مفید برای نوزاد ایجاد می‌کند و می‌تواند آن‌ها را برای خوابیدن آماده کند.

نکات تکمیلی 

مغز کوچک نوزاد ۵ ماهه شما به شدت در حال یادگیری درباره دنیای اطراف است. چه آن‌ها در حال غلت زدن در سراسر اتاق نشیمن باشند و چه در حال داشتن یک گفتگوی آوایی کامل با خودشان در آینه، نوزاد ۵ ماهه شما یک شادی کامل برای اطرافیان است. عکس بگیرید، از هر لبخند و خنده لذت ببرید و از روش‌های شگفت‌انگیزی که نوزادتان در حال رشد است، بهره‌مند شوید!

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    21مرداد
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی