نقاط عطف در رشد نوزاد هفت ماهه؛ در هفت ماهگی کودک چه انتظاراتی داشته باشیم؟

نقاط عطف در رشد نوزاد هفت ماهه؛ در هفت ماهگی کودک چه انتظاراتی داشته باشیم؟

نوزاد هفت ماهه آماده است تا دنیای اطراف خود را کشف کند. اکنون که می‌تواند به تنهایی حرکت کند، شاید دیگر هیچ چیز نتواند جلوی او را بگیرد. این پیشرفت‌ها ممکن است احساسات متناقضی در شما به وجود آورد. نوزادی که انگار همین دیروز یک ماهه بود، اکنون با سرعت در حال رشد است و ممکن است حس کنید او با شتاب زیادی از شما فاصله می‌گیرد. اما نگران نباشید. هنوز فرصت‌های بسیاری برای در آغوش گرفتن و نوازش کردن در آینده خواهید داشت. در حقیقت، با افزایش استقلال جسمی نوزادتان، او بیشتر از همیشه به محبت و حمایت شما نیاز خواهد داشت. کشف این دنیای جدید برای او هم هیجان‌انگیز و هم گاهی دلهره‌آور است. به عنوان مادر یا پدر، می‌توانید از دیدن اکتشافات روزانه نوزاد ۷ ماهه‌تان لذت ببرید و او را در تلاش‌هایش تشویق کنید. در این مقاله کیکابو، به بررسی مراحل رشد نوزاد در هفت ماهگی می‌پردازیم.

پیشرفت‌های نوزاد هفت ماهه 

احتمالاً کودک هفت ماهه شما سعی دارد به هر طریقی که می‌تواند حرکت کند؛ به هر دو طرف غلت بزند، خود را به حالت نشسته بکشد و حتی تلاش کند که بخزد. زمانی که نوزادتان بتواند بدون حمایت خوب بنشیند، یاد می‌گیرد که چگونه روی دست‌ها و زانوهای خود قرار بگیرد و به جلو و عقب تاب بخورد. سپس یاد می‌گیرد که با فشار آوردن از طریق زانوهایش، به جلو و عقب حرکت کند. البته همه‌ی نوزادان به یک روش، شروع به خزیدن نمی‌کنند. برخی یاد می‌گیرند روی شکم خود حرکت کنند یا روی باسن خود بلغزند. حتی تعدادی از نوزادان هرگز نمی‌خزند و از روش‌های دیگری برای حرکت کردن استفاده می‌کنند. آن‌ها در این بخش بسیار خلاق هستند! 

نوزاد ۷ ماهه از نظر عاطفی نیز در حال رشد است و این ممکن است باعث شروع اضطراب جدایی در این ماه شود. نوزادان کوچکتر مفهوم پایداری شیء را درک نمی‌کنند، بنابراین وقتی نمی‌توانند یک شیء را ببینند، انگار که اصلاً وجود ندارد. ولی از شش ماهگی شروع به درک این می‌کنند که چیزها و افراد حتی زمانی که حضور ندارند نیز وجود دارند و این باعث می‌شود که وقتی شما می‌روید، بیشتر ناراحت شوند. چرا هنوز برنگشته‌اید؟ اضطراب جدایی می‌تواند زمان خواب را دشوارتر کند و زمانی که قصد دارید برای انجام کاری نوزادتان را ترک کنید یا به سر کار بروید، ممکن است هر دوی شما را به گریه بیندازد. این اضطراب ممکن است در دوران نوزادی و کودکی بارها تکرار شود، اما خبر خوب این است که اضطراب جدایی نشانه‌ای از رشد عاطفی طبیعی و سالم است.

نقاط عطف رشد نوزاد ۷ ماهه

هفت ماهگی پر از نقاط عطف رشد است و شاید شما هر روز با پیشرفت جدیدی روبه‌رو شوید. لیستی که در این قسمت آماده‌کرده‌ایم شامل مراحل رشد این سن می‌شود:

  • غلت زدن: نوزاد شما ممکن است غلت زدن از جلو به پشت و از پشت به جلو را به خوبی آموخته باشد. حتی ممکن است غلت زدن را به عنوان روش اصلی برای جابجایی استفاده کند!
  • نشستن بدون کمک: این ماه، نوزاد شما ممکن است بتواند بدون کمک بنشیند. اگر نوزاد ۷ ماهه شما هنوز گاهی به عقب می‌افتد، از بالش برای حمایت او استفاده کنید و برای نظارت کردن، کنارش باشید. 
  • بهبود بینایی: بینایی در این سن بهبود یافته و کودک اکنون می‌تواند به راحتی اجسام در حال حرکت را دنبال کند و اشیای دورتر را ببیند. علاوه بر این، در هفت ماهگی توانایی تشخیص رنگ‌های متفاوت نیز بهبود می‌یابد. 
  • هماهنگی دست‌ها: نوزاد شما همچنان در حال تلاش برای کنترل و هماهنگی دست‌های خود است .احتمالاً می‌تواند اشیای بزرگتری مانند اسباب‌بازی‌ها و بلوک‌ها را نگه دارد و آنها را از یک دست به دست دیگر منتقل کند. اما هنوز مهارت کافی برای برداشتن اشیای کوچک، مانند نخود را ندارد. ( استفاده از انگشت اشاره و شست برای برداشتن دقیق چیزهای کوچک  تا حدود ۹ ماهگی شکل نمی‌گیرد.) ممکن است متوجه شوید که نوزاد شما از "گرفتن با چنگ" برای نزدیک کردن اشیای کوچک به خود استفاده می‌کند. او همچنین  می‌تواند فقط با یک دست خود را به چیزی برساند. 
  •  درک زبان: نوزاد شما زبان را بهتر درک می‌کند – از جمله اینکه لحن شما چه احساسی را منتقل می‌کند و همچنین برخی کلمات مانند "نه" و نام خود را متوجه می‌شود. در ۷ ماهگی، نوزاد شما به لحن صدای شما حساس می‌شود و ممکن است در صورت شادی شما با خوشحالی واکنش نشان دهد و اگر عصبانی باشید، گریه کند. او می‌تواند از صدای خود برای ابراز شادی یا ناراحتی استفاده کند و به شما صداهایی به صورت منقطع بگوید. 
  • درک بازی‌های تعاملی: تعامل با شما و دیگران برای نوزادتان بسیار مهم است. با بازی‌های کلاسیک مثل دالی موشه و اتل متل توتوله سرگرم شوید، یا با کتاب‌ و اسباب‌بازی‌ها بازی کنید.
  • قوی‌تر شدن بدن: ممکن است نوزاد شما بتواند وقتی او را از زیر بغل نگه می‌دارید، وزن بدن خود را روی پاهایش تحمل کند. او در حال یادگیری توانایی ایستادن است!
  • اولین دست زدن نوزاد: توانایی نوزاد در به هم رساندن دو دست به این معنی است که او در حال توسعه هماهنگی دست و چشم و مهارت‌های حرکتی ظریف است؛ هر دوی این‌ها در نهایت به او اجازه می‌دهند کارهایی مانند گرفتن توپ و نگه داشتن مداد شمعی را انجام دهد.برای تقویت این مهارت، به یاد داشته باشید که کف زدن مسری است، بنابراین هر زمان که نوزادتان کاری ارزش تشویق انجام داد، دستان خود را به هم بزنید. فراموش نکنید که با گفتن "آفرین!" او را تشویق کنید.

 اگرچه نوزادان از الگوهای رشد نسبتاً پیش‌بینی‌پذیری پیروی می‌کنند، ولی همه شبیه به هم نیستند. آگاهی از نقاط عطف رشد مفید است و اگر نگرانی‌هایی درباره تأخیر در رشد نوزاد خود دارید، بهتر است به پزشک او اطلاع دهید. اما به یاد داشته باشید که برخی از نوزادان فقط به زمان بیشتری برای یادگیری مهارت‌ها و رسیدن به نقاط عطف نیاز دارند.

وزن و قد نوزاد ۷ ماهه 

در این سن، وزن نوزادان به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. عواملی مانند میزان فعالیت نوزاد و مقدار غذایی که می‌خورد، بر وزن او تأثیر می‌گذارد. همچنین از ۶ تا ۹ ماهگی، سرعت رشد نوزاد به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد. این کاهش تا حدی به این دلیل است که کودک انرژی بیشتری مصرف می‌کند، اما این هم بخشی از روند طبیعی رشد آن‌ها است. اما اگر نگرانی‌ای درباره وزن یا رشد نوزادتان دارید، حتماً با پزشک او مشورت کنید. در اینجا چند میانگین وزنی و قدی را آورده‌ایم:

میانگین وزن و قد نوزاد هفت ماهه پسر: 

وزن متوسط: حدود ۸.۳۴ کیلوگرم 

قد متوسط: حدود ۶۹.۲ سانتی‌متر 

میانگین وزن و قد نوزاد هفت ماهه دختر: 

وزن متوسط: حدود ۷.۶۱ کیلوگرم 

قد متوسط: حدود ۶۷.۳ سانتی‌متر 

تغذیه نوزاد ۷ ماهه 

در این سن، برخی از نوزادان هنوز روزانه چند قاشق چای‌خوری از یک غذای ساده (مانند پوره میوه، سبزیجات یا گوشت) می‌خورند؛ در حالی که برخی دیگر آماده چند وعده غذایی در روز هستند. در هر صورت، هر دو حالت طبیعی است. همزمان با راحت‌تر شدن نوزاد با غذا خوردن، می‌توانید تنوع غذاها را افزایش داده و تعداد وعده‌های غذایی را نیز بیشتر کنید. غذاهایی مانند پوره موز، گلابی، سس سیب، هلو، آووکادو، هویج، کدو حلوایی یا سیب‌زمینی شیرین را امتحان کنید. همچنین می‌توانید حریره‌های مختلف، پوره سبزیجات، مرغ و گوشت له شده له شده، لوبیا، مقادیر کمی از پنیر نرم پاستوریزه یا ماست بدون شکر، غلات غنی شده با آهن و قطعات کوچک نان و کراکر را امتحان کنید.

در وعده‌های غذایی، طیف وسیعی از طعم‌ها را بگنجانید اما هر غذای جدید را به تنهایی معرفی کنید و اگر ممکن است، سه تا پنج روز صبر کنید تا غذای جدید دیگری را معرفی کنید. این کار کمک می‌کند متوجه واکنش‌های آلرژیک شوید. همچنین نوشتن غذاهایی که نوزادتان امتحان می‌کند، می‌تواند مفید باشد زیرا اگر واکنش نامطلوبی نشان دهد، داشتن یک گزارش غذایی می‌تواند شناسایی علت را آسان‌تر کند.

نیازی نیست که مصرف غذاهای آلرژی‌زا مانند تخم‌مرغ یا محصولات حاوی بادام‌زمینی را به تأخیر بیندازید. در واقع، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد معرفی زودهنگام این غذاها می‌تواند به پیشگیری از آلرژی کمک کند. اما اگر کودک در معرض خطر بالای آلرژی‌های غذایی قرار دارد، قبل از دادن غذاهای آلرژی‌زا، با پزشک او مشورت کنید. 

نوزاد هفت ماهه چقدر باید شیر بخورد؟

 مقدار غذای جامد ممکن است متفاوت باشد، اما بیشتر تغذیه نوزاد همچنان از شیر خشک یا شیر مادر تأمین می‌شود. می‌توانید انتظار داشته باشید که نوزادتان روزانه بین حدود ۷۱۰ تا ۹۴۵ میلی‌لیتر شیر مصرف کند. وعده‌های تغذیه این سن ممکن است به سه تا پنج بار شیردهی در روز تغییر کند. اگر نوزادتان شیرخشک می‌خورد، احتمالاً حدود ۶ تا ۸ اونس (حدود ۱۷۷ تا ۲۳۶ میلی‌لیتر) در هر وعده می‌نوشد. همچنین، اگر تمایل داشته‌باشید، می‌توانید نوزاد را با لیوان نی‌دار یا آموزشی آشنا کنید تا نوشیدن را تمرین کند.

اگر در حال شیردهی هستید، می‌توانید به شیردهی بر اساس نیاز ادامه دهید. ممکن است فرزندتان بخواهد حتی زمانی که گرسنه نیست برای احساس آرامش یا اطمینان بیشتر شیر بخورد و این کاملاً طبیعی است. زمانی که نوزاد شما شروع به خوردن غذای جامد می‌کند، مدفوع او ممکن است سفت‌تر شود، تغییر رنگ دهد و بوی بدتری داشته باشد. این طبیعی است. اما اگر مدفوع نوزادتان بسیار شل، آبکی یا پر از مخاط باشد، با پزشک او مشورت کنید.

خواب نوزاد ۷ ماهه 

در ۷ ماهگی، نوزاد شما همچنان به ۱۲ تا ۱۶ ساعت خواب (شامل چرت‌های روزانه) در هر ۲۴ ساعت نیاز دارد. این مقدار ممکن است به صورت ۱۰ ساعت خواب شبانه و ۴ ساعت خواب در طول روز، در قالب چرت‌های صبحگاهی و عصرگاهی باشد. اما در این سن، دامنه طبیعی خواب بسیار گسترده است. یک نوزاد خسته ممکن است برای خوابیدن مقاومت کند، بنابراین سعی کنید طبق برنامه خواب نوزاد یا روال‌های معمول او عمل کنید. 

برخی از کودکان ممکن است به دلیل اضطراب جدایی یا تغییرات رشدی دیگر، دچار پسرفت خواب در ۷ ماهگی شوند. ممکن است به قدری مشغول تمرین مهارت‌های جدید در زمان خواب باشند که نخواهند به خواب بروند یا ممکن است نیمه‌شب بیدار شوند تا آن‌ها را تمرین کنند! پایبند ماندن به عادات خوب خواب که با نوزاد خود ایجاد کرده‌اید، می‌تواند به شما کمک کند تا این دوره پسرفت در خواب را پشت سر بگذارید.

در ۷ ماهگی، بیشتر نوزادان به یک برنامه خواب منظم‌تر رسیده‌اند و شب‌ها کاملا می‌خوابند. با این حال، برخی از آن‌ها هنوز هم شب‌ها بیدار می‌شوند و می‌خواهند شیر بخورند. اگر شیردهی در شب اذیتتان نمی‌کند، دلیلی برای متوقف کردن آن وجود ندارد. اما اگر احساس خستگی مفرط می‌کنید، ممکن است زمان مناسبی باشد تا به آموزش خواب نوزاد و از شیر گرفتن شبانه فکر کنید. 

بسیار مهم است که مطمئن شوید نوزادتان همچنان در محیطی امن می‌خوابد. اکنون که نوزاد ۷ ماهه شما می‌تواند حرکت کند، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  •  مطمئن شوید که تخت نوزاد ایمن است. مطمئن شوید ارتفاع لبه تخت و تشک آنقدری است که نوزاد نتواند از تخت بیرون بیفتد.
  •  اگر هنوز از گهواره استفاده می‌کنید، زمان خداحافظی با آن فرا رسیده است. گهواره پس از ۴ تا ۶ ماهگی، دیگر ایمن نیست.
  •  همچنان از قرار دادن حیوانات عروسکی، پتوها و بالش‌ها در تخت نوزاد خودداری کنید. اجازه ندهید نوزادتان تا قبل از یک سالگی با این اشیای نرم بخوابد زیرا خطر خفگی افزایش پیدا می‌کند.
  •  همچنان با نوزادتان در اتاق مشترک و تخت جداگانه بخوابید. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که نوزاد شما حداقل تا شش ماهگی و در ایده‌آل‌ترین حالت تا یک سالگی، در اتاق مشترک با شما باشد. 
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    28مرداد
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی