نوزاد دو ماهه؛ مراحل رشد مهمی که والدین باید بدانند

نوزاد دو ماهه؛ مراحل رشد مهمی که والدین باید بدانند

دو ماهگی نوزاد، یک نقطه‌ی عطف در زندگی هردوی شماست. شما به تدریج از دوران مراقبت از نوزاد در قنداق پیچیده خارج می‌شوید. نوزاد شما اکنون چشم‌هایش را کامل باز می‌کند، به اطرافش آگاه شده، پاهایش را کش می‌دهد و با بامزه‌ترین لبخند ها شما را شگفت‌زده می‌کند.

در حالی که مراحل رشد نوزاد در دو ماهگی بسیار هیجان‌انگیز است، بدون چالش نیست. فرزند شما ممکن است هنوز علائم کولیک را داشته و عصرهای بسیار بدخلق داشته باشد. علاوه بر این، هنوز تمام شب را نمی‌خوابد.

طبیعی است که هنوز احساس خستگی و گیجی کنید، حتی وقتی که از رشد و تغییرات شگفت‌انگیز نوزاد خود حیرت‌زده هستید. بیایید در این مقاله از تقویم رشد نوزاد کیکابو، نگاهی به همه مراحل رشد دو ماهگی نوزاد بیندازیم و همچنین درباره همه چیز از تغذیه تا خواب و سلامت و ایمنی اطلاعات کسب کنیم.

نقاط عطف رشد نوزاد دو ماهه

رشد و پیشرفت نوزاد دو ماهه شما چطور خواهد بود؟

در دو ماهگی، نوزاد شما بسیار اجتماعی‌تر از زمان تولدش است. دکتر ملیتزا ج کابام-براون، مدیر پزشکی اطفال در مراکز بهداشت خانواده UCI Health، می‌گوید:« نوزاد دو ماهه شما تعاملی‌تر خواهد شد و به صدای شما لبخند خواهد زد.»

بله، احتمالاً نوزاد شما تاکنون اولین لبخند اجتماعی خود را در دو ماهگی یا اواخر یک ماهگی نشان دهد! و هرچقدر بزرگ‌تر شود، لبخندهای بیشتری خواهد زد. ممکن است متوجه شوید وقتی صورت شما را می‌بیند، یا صدای خنده‌داری می‌شنود، یا وقتی برایش کتاب می‌خوانید یا آواز می‌خوانید، لبخند می‌زند. همچنین بسته به این‌که چه فردی دارد صحبت می‌کند، سرش را به سمت افراد مختلف می‌چرخاند.»

اما ارتباط برقرار کردنش فقط به لبخند محدود نمی‌شود. او همچنین از همیشه پرحرف‌تر شده و ممکن است متوجه شوید که نوزاد شما صداهای مختلفی از خودش در می‌آورد. دکتر رویا ساموئلز می‌گوید:« برجسته‌ترین پیشرفت در این سن، تولید صدا است. در دو ماهگی، متوجه خواهید شد که نوزاد شما با صداهای نرم صحبت می‌کند.»

در این سن، فرزندتان همچنین با گریه و بداخلاقی ارتباط برقرار می‌کند. خبر خوب این است که احتمالاً شما در تشخیص تفاوت بین انواع گریه‌های او بهتر شده‌اید و او هم بهتر می‌تواند این صداها را تغییر دهد تا بهتر فهمیده شود.

مراحل رشد فیزیکی و شناختی نوزاد دو ماهه

احتمالاً متوجه شده‌اید که نوزاد شما هر روز قوی‌تر می‌شود. دکتر کابام-براون می‌گوید:« نوزاد شما باید بتواند وقتی او را روی شکم می‌گذارید، سر خود را 45 درجه بلند کند. نوزاد شما شروع به حرکت دادن سر خود از یک طرف به طرف دیگر می‌کند و از این موقعیت به اطراف نگاه می‌کند. همچنین ممکن است شروع به بالا بردن دست‌های خود کند. من به شدت توصیه می‌کنم که خوابیدن روی شکم را برای پنج تا ده دقیقه، دو تا سه بار در روز انجام دهید. وقتی که او را روی شکم خوابانده‌اید همیشه در کنار نوزاد خود بمانید. »
چیز دیگری که ممکن است متوجه شوید این است که دید نوزاد شما در حال تیزتر شدن است. آنها بهتر می‌توانند روی اشیاء و افراد نزدیک تمرکز کنند و شروع به دیدن رنگ‌ها به‌ویژه رنگ‌های روشن با وضوح بیشتری می‌کنند. همچنین از نگاه کردن به الگوها و اشکال لذت می‌برند.
دکتر کابام-براون توضیح می‌دهد:« نوزاد شما قادر خواهد بود روی صورت شما و اشیاء نزدیک تمرکز کند. آنها همچنین می‌توانند اگر شما حرکت کنید، با چشمانشان شما را دنبال کنند.» دکتر کابام-براون هشدار می‌دهد که در حالی که چشمان نوزاد شما هنوز به طور جزئی سرگردان و نامتمرکز هستند، باید تا حالا بیشتر و بیشتر تمرکز کنند. او توصیه می‌کند:« اگر پس از سه ماهگی همچنان متوجه چشمان سرگردان شدید، باید به ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود اطلاع دهید تا بررسی بیشتری انجام شود.»

رفتارهای جدید نوزاد دو ماهه

رفتارهای جدید دیگری که ممکن است در دو ماهگی مشاهده کنید عبارتند از:

  • بسیاری از رفلکس‌های غیرارادی نوزادی تا کنون از بین رفته‌اند.
  • حرکات نوزاد شما بیشتر هدفمند شده‌اند.
  • به طور هدفمندتری دست‌هایش را به سمت دهان خود می‌آورد.
  • شروع به یادگیری آرام‌کردن آرامی با مکیدن دست‌ها یا انگشتانش می‌کند.
  • شروع به کشیدن دست به سمت اشیاء و تلاش برای نگه داشتن اشیاء کوچک می‌کند.

تغییرات جدید در تغذیه نوزاد دو ماهه

اگر در حال شیردهی هستید، باید همچنان انتظار داشته باشید که نوزاد شما بسیار مکرر شیر بخورد. در دو ماهگی، نوزادان شیرخوار معمولاً حداقل هشت بار یا بیشتر در 24 ساعت شیر می‌خورند. اگر خوش شانس باشید، نوزاد شما در شب کمی طولانی‌تر می‌خوابد؛ اما نوزادان در این سن همچنان نیاز دارند که وقتی در شب بیدار می‌شوند، با شیر تغذیه شوند.

با این حال، برنامه شیردهی شما تا کنون باید کمی منظم‌تر باشد اما نباید یک برنامه تغذیه سختگیرانه برای نوزاد خود در این سن تنظیم کنید. ممکن است بتوانید یک روال تغذیه‌ای کمی پیش‌بینی‌پذیرتر ایجاد کنید.

دکتر جینا پزنر، متخصص اطفال در مرکز پزشکی مموریال‌کر کالیفرنیا، توصیه می‌کند که در این سن همچنان هنگام تقاضای نوزاد، شیر بدهید اما اضافه می‌کند که اکنون می‌توانید کمی منظم‌تر باشید. برخی افراد دوست دارند یک برنامه منظم تنظیم کنند، اما آماده باشید که از آن منحرف شوید زیرا گاهی اوقات نوزادان می‌خواهند بیشتر یا کمتر از چیزی که در نظر دارید، شیر بخورند.

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، می‌توانند فواصل بین وعده‌های غذایی خود را طولانی‌تر تنظیم کنند. اگر نوزاد خود را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، می‌توانید هر چهار ساعت یکبار به او شیر بدهید. هرچند اگر نوزاد گرسنه است می‌توانید او را بیشتر تغذیه کنید. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند در این سن حدود پنج یا شش اونس در هر وعده مصرف می‌کنند. مجدداً، باید بر اساس نشانه‌های نوزاد خود پیش بروید و بر اساس نیاز او کمتر یا بیشتر به او غذا بدهید.

دکتر کابام-براون از روش تکیه دادن بطری شیشه شیر به اشیایی مانند یک پتوی تا شده که به منظور تغذیه بدون دست استفاده می‌شود، هشدار می‌دهد. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توضیح می‌دهد که این عمل می‌تواند منجر به خفگی و همچنین افزایش خطر عفونت‌های گوش شود.

خواب نوزاد دو ماهه چه تغییری می‌کند؟

خواب یا کمبود آن احتمالاً در رأس ذهن شما به عنوان والدین یک نوزاد دو ماهه قرار دارد. برخی از نوزادان در این سن مانند فرشته‌ها می‌خوابند، فقط یک یا دو بار در شب بیدار می‌شوند و هر بار به راحتی دوباره به خواب می‌روند.

نوزادان دیگر در این سن بسیار بیشتر بیدار می‌شوند. هنگامی که صحبت از الگوهای خواب نوزادان در این سن می‌شود، دامنه وسیعی از حالت‌های طبیعی وجود دارد و اگر نوزاد شما هنوز خیلی مکرر بیدار می‌شود، نرمال است.

فرزندتان احتمالاً هنوز حدود 14 تا 17 ساعت در روز می‌خوابد و بیشتر خواب او در شب و کمتر در روز است. به تدریج، آنها به یک روال از حدود سه خواب در روز و سپس دو خواب در روز در چند ماه آینده خواهند رسید.

در این سن، اگر نوزاد شما به خوبی خوابیده، نیازی به بیدار کردن او ندارید. تا زمانی که نوزاد شما نشان دهنده افزایش وزن سالم است، نیازی به بیدار کردن او برای تغذیه در شب نیست.

فعالیت‌ها و بازی با نوزاد دو ماهه

نوزاد شما در طول روز کمتر می‌خوابد، بنابراین احتمالاً به دنبال فعالیت‌هایی برای پر کردن این لحظات بیداری و هوشیاری او هستید. چرا از مهارت‌هایی که نوزاد شما در حال حاضر روی آنها کار می‌کند استفاده نکنید و فعالیت‌هایی را انتخاب نکنید که به علایق جدید و در حال ظهور او هیجان می‌بخشند؟

از آنجا که نوزاد شما بیشتر به مناظر و صداهای اطراف واکنش نشان می‌دهد، می‌توانید او را به پیاده‌روی‌های بیشتر در فضای باز مانند پارک ببرید. او را در یک کالسکه بچه قرار دهید و از فضای آزاد لذت ببرید. کودکتان ممکن است دقیقاً نداند چه چیزی را می‌بیند، اما از رنگ‌های روشن و صداهای جالب لذت خواهد برد.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید با نوزاد خود انجام دهید، شروع به خواندن کتاب برای او است. کتاب‌هایی با رنگ‌های روشن و صفحاتی که صداهای خرچ خرچ می‌دهند انتخاب کنید. می‌توانید خودتان صداهای مختلفی ایجاد کنید و با او صحبت کنید. نوزاد شما این را دوست خواهد داشت!

نکات مراقبت از نوزاد دو ماهه

با شروع خواب بیشتر نوزاد در طول شب و داشتن یک برنامه منظم‌تر برای خواب‌های روزانه، ممکن است سوالاتی در مورد مراقبت از فرزندتان داشته باشید. بیایید به این دو نگرانی عمده مربوط به پستانک و قنداق کردن نگاهی بیندازیم.

پستانک

همه نوزادان پستانک را دوست ندارند، اما اگر نوزاد شما آن را دوست داشته باشد، می‌تواند یک ابزار مفید در خواب باشد. در واقع، آکادمی پزشکان اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که در چند ماه اول زندگی از پستانک استفاده کنید تا از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) جلوگیری شود.

با این حال، AAP هشدار می‌دهد که از پستانک برای جایگزینی تغذیه نوزاد استفاده نکنید و توضیح می‌دهد که هرگز نباید پستانک را به تخت نوزاد ببندید یا آن را به دور گردن او بیندازید. در مورد تمیز کردن، دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید. مهم است که پستانک‌های نوزاد استریل نگه داشته شوند زیرا آنها مستعد ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های جدی هستند.

قنداق کردن

AAP قنداق کردن را یک عمل ایمن می‌داند اگر به درستی انجام شود. مهم این است که قنداق را بیش از حد محکم دور ران‌های نوزاد نکنید، زیرا این کار می‌تواند منجر به دیسپلازی هیپ شود. متأسفانه، در دو ماهگی به پایان زمانی نزدیک می‌شوید که قنداق کردن برای نوزادان مناسب است زیرا زمانی که نوزادان قادر به غلت زدن به روی شکم خود هستند، باید قنداق کردن نوزاد را متوقف کنید.

ملاحظات ایمنی برای نوزادان دو ماهه

هنگامی که نوزاد شما بزرگتر می‌شود، عوامل زیادی در زمینه بهداشت و ایمنی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. اما یکی از مواردی که والدین ممکن است از آن آگاه نباشند، اهمیت جلوگیری از مرگ ناشی از گرمای بیش از حد در خودرو است. پس از تصادفات خودرو، مرگ‌های ناشی از گرمای بیش از حد در خودرو، دومین علت مرگ و میر ناشی از وسایل نقلیه در کودکان زیر 15 سال است.

نوزادان و کودکان خردسال بسیار مستعد نوسانات دمایی هستند، بنابراین بسیار مهم است که دمای خودرو را در حد مناسبی نگه دارید. گرمازدگی می‌تواند در دماهایی تا 57 درجه فارنهایت نیز رخ دهد. حفظ جریان هوا، استفاده از کولر در صورت لزوم، و هرگز تنها نگذاشتن کودک در خودرو بسیار مهم است.

بیشتر مرگ‌های ناشی از گرمای بیش از حد در خودرو به طور تصادفی رخ می‌دهد، هنگامی که والدین فراموش می‌کنند کودک خود را از خودرو خارج کنند. این اتفاق بیشتر در صورت تغییر روال روزمره یا زمانی که فرد دیگری کودک را به مهدکودک یا خرید می‌برد، رخ می‌دهد. ممکن است مفید باشد که کیف یا تلفن خود را در صندلی عقب قرار دهید تا همیشه به خاطر داشته باشید که قبل از خروج از خودرو از صندلی عقب آگاه باشید.

با رعایت این نکات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که نوزاد دو ماهه شما در امنیت و سلامت کامل است

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    23تیر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی