بررسی مراحل رشد اجتماعی و جسمی نوزاد شش ماهه؛ والدین چه انتظاری داشته باشند؟

بررسی مراحل رشد اجتماعی و جسمی نوزاد شش ماهه؛ والدین چه انتظاری داشته باشند؟

همزمان با نزدیک شدن به شش ماهگی نوزادتان، باور کردن اینکه آن‌ها نیمی از اولین سال زندگی خود را سپری کرده‌اند سخت است. در طول چند ماه گذشته، اتفاقات زیادی رخ داده و این رشد و توسعه سریع منجر به دستیابی به برخی نقاط عطف مهم خواهد شد. در واقع، والدین اغلب وقتی نوزادشان به ۶ ماهگی می‌رسد، خوشحال می‌شوند زیرا این زمان با تغییرات هیجان‌انگیزی همراه است.

نه تنها نوزاد شما می‌خندد و آواهای مختلف تولید می‌کند، بلکه بدون کمک شما می‌نشیند و برای غذاهای جامد آمادگی نشان می‌دهد. علاوه بر این، ساعات خواب طولانی‌تری در شب دارد که به این معناست شما نیز در نهایت می‌توانید خواب بیشتری داشته باشید!

در 6 ماهگی، فرزندتان باید شادی و ناراحتی را ابراز کند، کنجکاوی نشان دهد و اشیا را از یک دست به دست دیگر منتقل کند. همچنین باید از انگشتان خود برای گرفتن اشیا استفاده و به سمت شما دست دراز کند. آن‌ها در این مرحله تشخیص می‌دهند که چه کسی آشنا است و چه کسی غریبه.

در این مقاله به نقاط عطف مهمی که در 6 ماهگی می‌توانید انتظار آن را داشته باشید، مانند شروع به خوردن غذاهای جامد و تحرک بیشتر و همچنین برخی نکات مهم ایمنی اشاره می‌کنیم؛ پس در این قسمت از تقویم رشد نوزاد کیکابو همراه ما باشید.

در شش ماهگی: 

رشد: نوزاد شما احتمالاً هنگام نشستن به دست‌های خود تکیه می‌دهد، آواهایی از خود درمی‌آورد، احساسات بیشتری نشان می‌دهد و به شدت نسبت به دنیای اطراف خود کنجکاو است،اغلب چیزها را می‌گیرد و در دهان خود می‌گذارد.

خواب: در این ماه، نوزاد شما شروع به یکپارچه‌سازی خواب خود می‌کند و حتی ممکن است تمام شب را بخوابد، همچنین دو تا سه بار در روز چرت بزند.

غذا: حتی اگر احتمالاً این ماه نوزاد خود را با غذاهای جامد آشنا کنید، بیشتر نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها همچنان از طریق شیر مادر یا شیر خشک تأمین خواهد شد. 

مراحل رشد نوزاد در شش ماهگی

در ۶ ماهگی، نوزادان معمولاً به برخی از نقاط عطف بزرگ رشد دست می‌یابند زیرا قدرت جسمانی بیشتری پیدا کرده‌اند. اما نگران نباشید اگر نوزاد شما هنوز به یک نقطه عطف خاص نرسیده است؛ هر نوزادی زمان‌بندی منحصر به فرد خود را دارد. بسیاری از جنبه‌های رشد در یک بازه زمانی و در یک طیف اتفاق می‌افتد. 

در اینجا به آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید که نوزادتان با نزدیک شدن به تولد ۶ ماهگی به آن دست یابد، اشاره می‌کنیم:

  • نوزاد شما بیشتر درگیر و کنجکاو می‌شود
  • ممکن است بدون حمایت بنشیند، بنابراین دنیا را از یک دیدگاه کاملاً جدید خواهد دید
  • نوزاد شما از دستان خود بیشتر استفاده خواهد کرد و در مورد چیزهایی که دوست دارد و دوست ندارد، قاطع‌تر می‌شود
  • حرکت آن‌ها احتمالاً محدود به غلت زدن است و شاید تکان خوردن به جلو و عقب روی دست‌ها و زانوها
  • آن‌ها افراد آشنا را تشخیص می‌دهند
  • ممکن است متوجه شوید که آن‌ها جیغ می‌زنند یا با چیزی مخالفت می‌کنند
  • هنگام خوابیدن روی شکم، خود با دست‌های صاف به سمت بالا فشار می‌دهند

به یاد داشته باشید که نوزاد شما از طریق چشیدن جهان را کشف می‌کند، بنابراین تعجب نکنید اگر آن‌ها دمپایی شما یا اسباب‌بازی سگ را بردارند و در دهان خود بگذارند. به همین دلیل، هرگز نوزاد خود را برای بازی به تنهایی رها نکنید. شما باید حضور داشته باشید تا از چشیدن چیزهای نامناسب جلوگیری کنید!

در این سن، کودک مشتاق است که به هر چیزی که می‌بیند دست بزند بنابراین اشیایی مانند تابه‌های داغ، لیوان‌های قهوه، و حتی گوشواره‌های آویزان را از دسترس دور کنید. اگر نوزاد شما نتواند به این اشیا به راحتی دسترسی پیدا کند، ممکن است با فریاد زدن یا ایجاد سروصدا کمک شما را بخواهد. به یاد داشته باشید که مدت زیادی طول نمی‌کشد تا نوزاد ۶ ماهه شما کاملاً متحرک شود. اگر تاکنون خانه را ایمن نکرده‌اید، حتماً این کار را انجام دهید.

رشد اجتماعی نوزاد شش ماهه 

پنج حوزه اصلی رشد شامل رشد اجتماعی و عاطفی، زبان و ارتباطات، شناختی و حل مسئله، حرکت و انطباقی است. نوزاد شما در ۶ ماهگی به رشد بزرگی در هر یک از این حوزه‌ها دست خواهد یافت. خیلی مهم است که بدانیم هیچ‌کدام از این حوزه‌ها به‌صورت جداگانه وجود ندارند؛ آن‌ها با هم در ارتباط هستند و به‌طور هماهنگ عمل می‌کنند.

برخی از بزرگ‌ترین نقاط عطف در ۶ ماهگی مربوط به حرکت است. به‌عنوان مثال، نوزاد شما ممکن است از جلو به پشت و از پشت به جلو غلت بزند، بدون حمایت بنشیند، بخشی از وزن خود را روی پاهایش تحمل کند و روی دست‌ها و زانوهای خود تکان بخورد. آن‌ها همچنین باید قادر به انتقال اشیا از یک دست به دست دیگر باشند.

نوزاد شما باید به صداها واکنش نشان دهد، هجاها را به هم پیوند دهد و متوجه اس خود بشود. آن‌ها همچنین برای نشان دادن شادی و ناراحتی خود صداهایی ایجاد می‌کنند و ممکن است شروع به گفتن صداهای همخوان نیز کنند.

رفتارهای جدید شش ماهگی شامل موارد زیر هستند: 

  • اشیا و اسباب‌بازی‌ها را به دهان می‌برد
  • کنجکاوی نشان می‌دهد و سعی می‌کند به اشیایی که در دسترس هستند، دست یابد
  • چهره‌های آشنا را تشخیص می‌دهد و می‌داند چه کسی غریبه است
  • دوست دارد به آینه نگاه کند 
  • به دیگران واکنش نشان می‌دهد و به خصوص از بازی با والدین یا مراقبان خود لذت می‌برد

غذای نوزاد ۶ ماهه

اگر نوزاد شما علائم آمادگی برای غذاهای جامد را نشان می‌دهد، مانند نگه داشتن سر، باز کردن دهان برای غذا و دست دراز کردن به سمت غذای شما، می‌توانید به تدریج غذاهای جامد را معرفی کنید. همچنین این سن، بهترین زمان برای معرفی صندلی غذاخوری کودک است. یک زمان را انتخاب کنید که عجله نداشته باشید و بتوانید با هم کمی کثیف شوید.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند هر سه تا پنج روز یک غذای جدید تک‌ماده‌ای معرفی کنید و سپس برای واکنش‌های آلرژیک گوش به زنگ باشید. به غیر از این دستورالعمل‌ها، ترتیب معرفی غذاها مهم نیست. تنها نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که اگر نوزاد شما اگزمای متوسط تا شدید دارد، ممکن است بخواهید قبل از معرفی غذاهای بسیار آلرژی‌زا با پزشک اطفال مشورت کنید. 

آنچه که برای تغذیه نوزاد خود انتخاب می‌کنید نیز به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. برخی والدین غذاهای آماده و سرلاک نوزاد را ترجیح می‌دهند، در حالی که دیگران ترجیح می‌دهند به کودک غذای خانه را بدهند. فقط به بافت و قوام غذا توجه داشته باشید. از آنجا که نوزاد شما تازه یاد می‌گیرد چگونه غذا بخورد، فعلاً باید به غذاهای پوره‌ای یا بسیار نرم بسنده کنید. 

به غیر از نگرانی‌های مربوط به خفگی، محدودیت‌های بسیار کمی در مورد تغذیه با غذاهای جامد وجود دارد. همچنین از معرفی عسل یا شیر گاو در سال اول زندگی خودداری کنید.

قد و وزن نوزاد ۶ ماهه

نوزادان ۶ ماهه به طور کلی بیش از دو برابر وزن تولد خود شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در این ماه حدود نیم کیلوگرم یا کمی بیشتر به وزن خود اضافه می‌کنند. همچنین قد آن‌ها بین یک و نیم تا دو و نیم سانتی‌متر افزایش می‌یابد.

خواب نوزاد ۶ ماهه

تا زمان رسیدن به نیمه‌سال تولد نوزادتان، احتمالاً خواب آن‌ها تثبیت شده است و ممکن است تمام شب را بخوابند. آن‌ها همچنین دو تا سه چرت در طول روز می‌زنند. در کل، نوزاد شما حدود ۱۴ ساعت در روز می‌خوابد؛ حدود ۱۰ ساعت در شب و چهار ساعت در طول روز.

در حالی که نوزادان ۶ ماهه اغلب در این زمان برای مدت طولانی‌تری می‌خوابند، ممکن است هنوز هم به دلیل دندان درآوردن، گرسنگی، اضطراب جدایی یا تمایل به تمرین یک مهارت جدید بیدار شوند. از آنجا که دادن آب به نوزادان در این سن مجاز است، توصیه می‌کنیم اگر نوزادان در نیمه‌شب برای تغذیه بیدار می‌شوند، به جای شیر دادن یا شیشه شیر، کمی آب در یک فنجان نی‌دار به آن‌ها بدهند. اگر نوزادان متوجه شوند که فقط آب دریافت می‌کنند، به تدریج از بیدار شدن برای تغذیه دست می‌کشند. یک گزینه دیگر این است که نوزاد خود را قبل از خوابیدن خودتان برای تغذیه بیدار کنید.

اگر نوزاد شما در شب بیدار شد، تعامل و بازی را تا حد ممکن آرام نگه دارید؛ یعنی بازی‌هایی مانند قایم‌موشک انجام ندهید یا مانند روز با آن‌ها تعامل نداشته باشید.

بازی های سرگرم کننده در شش ماهگی نوزاد

در ۶ ماهگی، نوزاد شما فعال‌تر می‌شود و به دلیل کنجکاوی و تحرک بیشتر، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. همچنین، با توجه به اینکه نوزادتان بیشتر شب‌ها می‌خوابد، زمان بیداری آن‌ها در طول روز طولانی‌تر خواهد بود. این دوره‌های بیداری را به عنوان فرصت‌هایی برای تعامل با نوزاد خود ببینید. در اینجا برخی از پیشنهادات برای تعامل آمده است:

  • کتاب بخوانید
  • در مورد کارهایی که انجام می‌دهید و دلیل آن‌ها با نوزادتان صحبت کنید (حتی اگر نمی‌تواند پاسخ دهد یا در گفتگو شرکت کند، از کلماتی که شما می‌گویید یاد می‌گیرد)
  • صداهایی که نوزادتان ایجاد می‌کند را به عنوان یک راه برای تقلید از مکالمه تکرار کنید 
  • بازی قایم‌موشک انجام دهید
  • در آینه‌های ایمن برای نوزاد نگاه کنید 
  • با قرار دادن اسباب‌بازی‌های مورد علاقه نوزادتان در نزدیکی اما خارج از دسترس، او را تشویق به حرکت کنید

این فعالیت‌ها می‌توانند به رشد شناختی و فیزیکی نوزادتان کمک کنند و همچنین لحظات ارزشمندی برای ارتباط و لذت بردن از همراهی یکدیگر ایجاد کنند.

شروع دندان در آوردن

نوزاد شما ممکن است این ماه دندان درآوردن را شروع کند. به احتمال زیاد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما توصیه‌هایی درباره راحت نگه داشتن نوزاد، مقدار مجاز داروی مسکن (بر اساس وزن نوزاد) و چگونگی شروع بهداشت دهان ارائه خواهد داد. 

نکات ایمنی و مراقبتی

یکی دیگر از نگرانی‌های مربوط به نوزادان ۶ ماهه، افزایش کنجکاوی و تحرک آن‌ها است. مراقبان باید با دقت بیشتری به ایمنی نوزاد توجه کنند، نه تنها برای جلوگیری از سقوط، بلکه برای جلوگیری از کشیدن اشیای داغ یا گذاشتن چیزهای خطرناک در دهان.

حتی اگر نوزاد شما هنوز کامل حرکت نمی‌کند، از تنها گذاشتن او خودداری کنید؛ حتی برای رفتن به حمام. به ویژه او را روی میز تعویض یا تختخوابی که ممکن است از آن غلت بزند، تنها نگذارید. در این سن، آن‌ها همه چیز را در دهان خود می‌گذارند، بنابراین مراقب اشیای سمی و کوچک باشید. مطمئن شوید که نوزاد نمی‌تواند راحت به چیزهایی مانند نوشیدنی‌های داغ، سیم‌ها، گردنبندها و دستبندها را بکشد.

بعد از 6 ماه، مطمئنا در حمام کردن نوزاد و تعویض پوشک او به یک حرفه‌ای تبدیل شده‌اید، اما در ۶ ماهگی، برخی تغییرات را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، با شروع مصرف غذاهای جامد، مدفوع نوزاد از نظر قوام، رنگ و بو تغییر خواهد کرد و شروع به شبیه شدن به مدفوع بزرگسالان خواهد شد.

اکنون زمان مناسبی است برای تنظیم یک برنامه خواب، تا مطمئن شوید که نوزاد شما دو تا سه بار در روز چرت می‌زند و حداقل ۱۰ ساعت در شب می‌خوابد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام این کار، ایجاد یک روال قبل از خواب است. علاوه بر این، برخی از نوزادان در این زمان اولین سرماخوردگی خود را تجربه می‌کنند. در واقع، یک کودک ممکن است قبل از دو سالگی هشت تا ده بار سرما بخورد. نکته کلیدی این است که توصیه‌های ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود را در مورد نحوه مدیریت سرماخوردگی دنبال کنید و از پرسیدن سوالات نترسید.

نکات دیگر درباره نوزاد ۶ ماهه شما

نوزاد ۶ ماهه شما احتمالاً اجتماعی‌تر و درگیرتر می‌شود. آن‌ها ممکن است با شما تماس چشمی برقرار کنند و سعی کنند صدای شما را تقلید کنند. همچنین، شخصیت آن‌ها در این مرحله شکوفا می‌شود.

در این زمان، شما احتمالاً بیشتر در حال شناختن نوزاد خود هستید. به دنبال روش‌های معناداری برای تعامل و بازی با یکدیگر باشید، به ویژه در حالی که هنوز کمتر متحرک هستند. طولی نمی‌کشد که نوزاد شما شروع به کشف دنیای اطراف خود می‌کند!

این ماه پر از تغییرات هیجان‌انگیز است زیرا کودکتان نه تنها شروع به تثبیت خواب خود خواهد کرد، بلکه شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند. علاوه بر این، بسیاری از نوزادان ۶ ماهه از تعامل یک به یک لذت می‌برند. آن‌ها می‌خندند، صدا تولید می‌کنند و کنجکاوی بی‌پایانی نسبت به دنیای اطراف خود دارند. از این لحظات با هم لذت ببرید، زیرا به زودی نوزاد شما بسیار متحرک‌تر خواهد شد و تمایل کمتری به آرام نشستن خواهد داشت! 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    23مرداد
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی