مراحل رشد نوزاد در هفته سوم تولد

مراحل رشد نوزاد در هفته سوم تولد
در سه هفتگی نوزاد، بسیاری از والدین احساس می‌کنند که در مراقبت از کودک در حال پیدا کردن خود و ریتم مناسبی هستند. آن‌ها بهتر درک می‌کنند که فرزندشان به چه چیزی نیاز دارد و در حال تطبیق با سبک زندگی والدین یک نوزاد با تمام خستگی‌ها و سختی‌ها هستند.
در این زمان، نوزاد شما هوشیارتر می‌شود و واقعاً شروع به حس کردن مانند یک فرد کوچک می‌کند. با افزایش هوشیاری، دوره‌های فریاد و بی‌قراری شدیدتری نیز به وجود می‌آید که می‌تواند نشانه‌های کولیک باشد. 
در این مقاله کیکابو، هرچیزی که لازم است در مورد مراحل رشد نوزاد در هفته سوم تولد بدانید آورده شده: شامل مراحل رشد، نکات ایمنی و مراقبتی، تغذیه و خواب. تا انتهای این بخش از تقویم رشد نوزاد همراه ما باشید تا در مورد تمام انتظارات و اتفاقات طبیعی این زمان آشنا شویم. 
مراحل رشد نوزاد در هفته سوم تولد
در این سن
مراحل رشد: نوزاد شما در حال آگاه شدن از محیط اطراف خود است و بیشتر از قبل تماس چشمی برقرار می‌کند.
ساعات خواب: نوزاد شما بیشتر وقت خود را در خواب می‌گذراند، اما ممکن است به تدریج به سمت خواب‌های طولانی‌تر در شب پیش برود.
نحوه تغذیه: نوزاد شما به دفعات زیاد شیر می‌خورد و نیاز به تغذیه در شب دارد.

از سه هفتگی نوزاد چه انتظاری داشته باشم؟

نوزاد ۳ هفته‌ای شما بیشتر از همیشه بیدار و هوشیار است. همانطور که ناتاشا بورگرت، پزشک اطفال، توضیح می‌دهد:« نوزادان ۳ هفته‌ای هنوز زیاد می‌خوابند، اما به طور کلی به نظر می‌رسد که نسبت به محیط خود آگاه‌تر و پاسخگوتر هستند.» 
اگر خوش‌شانس باشید، حتی ممکن است لحظات شیرین ارتباط چشمی را تجربه کنید. دکتر بورگرت می‌گوید:« ممکن است تماس چشمی کمی وجود داشته باشد، اما توانایی بصری هنوز در حال توسعه است. در این سن، نوزادان فقط می‌توانند به وضوح تا حدود 20 تا 30 سانتی‌متر دورتر را ببینند.»
همانطور که نوزاد شما شخصیت بیشتری پیدا می‌کند، لحظات بی‌قراری بیشتری را تجربه خواهد کرد. دکتر بورگرت می‌گوید: « تا سه هفتگی، برخی نوزادان دوره‌های پر از نفخ و بی‌قراری بیشتری دارند. هر هوای اضافی در معده نوزاد می‌تواند این ناراحتی را بدتر کند. اطمینان از شیردهی خوب می‌تواند کمک کند تا نوزاد شما هوای زیادی نبلعد.»
بسیاری از نوزادان شروع به نشان‌دادن کولیک، یا گریه‌های غیر قابل تسلی می‌کنند که می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. از هر پنج نوزاد، یک نوزاد کولیک دارد و معمولاً بین هفته‌ی ۴ تا ۶ به اوج می‌رسد.
کولیک معمولاً در عرض چند هفته بهتر می‌شود. تکان دادن، شش کردن، راه رفتن و مکیدن پستانک می‌تواند کمک کند. اگر به نظر می‌رسد معده نوزاد شما ناراحت است، با پزشک اطفال او صحبت کنید. برخی نوزادان به مواد موجود در شیر خشک یا چیزی که والد شیرده می‌خورد حساس هستند.
ظهور علائم کولیک در هفته سوم تولد نوزاد

مراحل رشد و تکامل نوزاد در هفته سوم تولد

نوزاد شما هر روز قوی‌تر می‌شود و حرکات بدنش هماهنگ‌تر به نظر می‌رسند. دکتر بورگرت می‌گوید:« هنگام حرکت کردن، باید بازوها و پاهایشان را به طور مساوی حرکت دهند.» با این قدرت اضافی، نوزاد شما کنترل بیشتری بر گردن و سر خود پیدا می‌کند. در این سن، بسیاری از نوزادان قادرند سر خود را در زمان خوابیدن روی شکم ۴۵ درجه بلند کنند.
اما نگران نباشید اگر نوزاد شما هنوز نمی‌تواند این کار را انجام دهد. تمرین خوابیدن روی شکم به تقویت سر و گردن نوزاد کمک می‌کند و از تخت شدن پشت سر جلوگیری می‌کند.
همچنین کودکتان ممکن است شروع به دنبال کردن چهره‌ها و اشیای متحرک با چشمانش کند. این مهارت در حال شکل‌گیری است، اما با بزرگتر شدن نوزاد و تیزتر شدن بینایی‌اش، بهبود می‌یابد. به یاد داشته باشید، بینایی نوزاد شما هنوز تار است و آن‌ها فقط می‌توانند چند سانتی‌متر جلوتر از خود را به وضوح ببینند.

نوزاد سه هفته‌ای چه رفتارهای جدیدی نشان می‌دهد؟

شنوایی نوزاد به طور کامل توسعه یافته‌است. آن‌ها باید زمانی که صدایی می‌شنوند، سرشان را به سمت آن صدا بچرخانند. بویایی خوبی دارند و ممکن است حتی بوی شیر مادر را تشخیص دهند. مانند هفته اول تولد، نمی‌توانند بیشتر از 20 تا 30 سانتی‌متر دورتر را ببینند، اما باید به نورهای روشن واکنش نشان دهند. ممکن است در زمان خوابیدن شکم، شروع به حرکت دادن سرش به سمت‌های مختلف کنند.

تغذیه نوزاد در سه هفتگی چطور خواهد بود؟

نوزاد شما باید به وزن تولد خود بازگشته و به طور پیوسته در حال افزایش وزن باشد. نوزادان در این سن حدود یک اونس در روز وزن اضافه می‌کنند و هنوز به دفعات بسیار زیادی تغذیه می‌کند، اگرچه فاصله بین وعده‌های غذایی ممکن است طولانی‌تر شوند.

نوزادان در این سن حدود یک اونس در روز وزن اضافه می‌کنند و هنوز به دفعات بسیار زیادی تغذیه می‌کند، اگرچه فاصله بین وعده‌های غذایی ممکن است شروع به طولانی‌تر شدن کند. شما باید شیر دادن هنگام درخواست را تمرین کنید؛ یعنی زمانی که نوزاد نشانه‌هایی از گرسنگی نشان داد، تغذیه را شروع کنید و تا زمانی که نشانه‌های سیری را ببینید، ادامه دهید. بسیاری از والدین در این زمان به یک ریتم مشخص در تغذیه می‌رسند، اما در این سن الگوهای تغذیه بسیار متفاوت خواهند بود.
توجه کنید که در این سن، ممکن است مدت زمان بین هر تغذیه طولانی‌تر شود اما نباید تجربه هرگونه پسرفت در تغذیه داشته باشید. مشکلات تغذیه‌ای در ۳ هفتگی باید با پزشک اطفال نوزاد مورد بحث قرار گیرد.

شیردهی و تغذیه نوزاد سه هفته ای

نوزاد شما واقعاً در حال رشد است و لباس‌های نوزادی‌اش ممکن است تنگ شده باشند. نوزادان معمولاً حدود ۱ اونس در روز وزن اضافه می‌کنند و تا پایان اولین ماه زندگی‌شان، معمولاً حدود ۱ تا ۱ ½ اینچ رشد کرده‌اند. بزرگترین نگرانی تغذیه‌ای احتمالاً گاز معده است که می‌تواند باعث گریه بیشتر و شاید ظهور علائم کولیک شود. 

اگر در حال شیردهی هستید، اجازه دهید نوزاد شما یک سینه را به طور کامل تمام کند و بعد سینه دیگر را پیشنهاد دهید. این کار باعث می‌شود نوزاد شما بیشتر شیر پشتی را دریافت کند که معمولاً راحت‌تر هضم می‌شود. با پزشک اطفال خود در مورد اینکه آیا چیزی که می‌خورید ممکن است باعث ناراحتی معده نوزاد شما شود صحبت کنید. محصولات شیر گاو یک مقصر رایج هستند.
گزینه‌های دیگر برای آرام کردن گاز معده شامل اطمینان از عدم تغذیه بیش از حد نوزاد، آروغ‌گیری مکرر، یا ماساژ ملایم پشت نوزاد است.

خواب نوزاد در هفته سوم تولد چگونه است؟

نوزاد شما به طور متوسط ۱۴-۱۷ ساعت در روز می‌خوابد و هنوز چندین بار در طول شب برای شیرخوردن بیدار می‌شود. برخی از نوزادان ممکن است ساعات طولانی‌تری، مثلا 4 ساعت، در شب بخوابند اما هنوز مکررا برای تعویض پوشک و شیر بیدار می‌شوند که کاملا طبیعی است. مطمئن باشید که نمی‌خواهید نوزاد در این سن تمام شب را بخوابد زیرا از مواد مغذی که برای رشد بدن و مغزشان نیاز است، محروم خواهند شد.

دکتر ورلستفن می‌گوید نوزادان در این سن هنوز تفاوت بین شب و روز را نمی‌دانند. اما چند راهکار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا نوزاد شما عادت کند که شب برای خوابیدن و روز برای بیدار بودن است. پرده‌ها را در طول روز باز بگذارید و چراغ‌ها را روشن نگه دارید و شب‌ها محیط را تاریک کنید. ورلستفن اطمینان می‌دهد که در چند هفته آینده نوزاد شما باید به این تغییرات عادت کند.

با نوزاد خود تعامل کنید

در این سن، آکادمی اطفال آمریکا AAP توصیه می‌کند که روزانه ۲ تا ۳ بار در حدود ۳-۵ دقیقه خوابیدن روی شکم را انجام دهید. این کار به تقویت عضلات نوزاد شما کمک می‌کند اما همچنین فرصتی عالی برای شماست تا روی زمین بنشینید و با نوزاد خود تعامل کنید. سعی کنید خیلی به جزئیات آن فکر نکنید. نوزاد خود را روی یک تشک بازی یا پلی جیم قرار دهید و به او فرصت دهید آزادانه حرکت کرده و مشغول شود. فعالیت محبوب دیگری که می‌توانید با نوزاد خود انجام دهید، رفتن به پیاده‌روی با کالسکه بچه است. در نظر داشته باشید وقتی نوزاد شما بی‌قرار است، می‌توانید بیرون رفتن را امتحان کنید زیرا اغلب به محض بیرون رفتن، از بی‌قراری دست برمی‌دارند.

نکات سلامت و ایمنی نوزاد در هفته سوم تولد

تا زمانی که گوارش نوزاد شما خوب کار می‌کند و به طور کلی سالم و راضی به نظر می‌رسد، نیازی به مراجعه به پزشک اطفال تا بررسی یک ماهگی ندارید که به زودی فرا می‌رسد. با این حال، اگر سوالی در مورد سلامت یا رفاه نوزاد خود دارید، همیشه باید با پزشک اطفال تماس بگیرید. در اینجا چند نکته دیگر برای سلامت و ایمنی که باید به خاطر داشته باشید:

مکمل‌های ویتامین D

در حالی که شیر مادر تغذیه‌ای عالی برای نوزاد شما فراهم می‌کند، معمولاً مقدار کافی ویتامین D را در خود ندارد و پزشک احتمالاً توصیه می‌کند که به نوزاد خود مکمل‌های ویتامین D (400 واحد بین‌المللی)، معمولاً به صورت قطره، بدهید.

قنداق کردن

به دلیل افزایش بی‌قراری، بسیاری از والدین تلاش می‌کنند نوزاد خود را قنداق کنند. این روش معمولاً به خوبی کار می‌کند اما باید مطمئن شوید که این کار را به‌صورت ایمن انجام می‌دهید.AAP توصیه می‌کند که قنداق را بیش از حد تنگ دور ران‌های نوزاد نبندید تا از دیسپلازی هیپ جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که همیشه نوزاد خود را به پشت بخوابانید، حتی زمانی که قنداق شده است.

بهداشت محل ختنه

اگر نوزاد شما در زمان تولد ختنه شده است، محل ختنه باید بهبود یافته باشد. اگر علائمی از عفونت مانند قرمزی یا تورم وجود دارد، فوراً با پزشک تماس بگیرید.آلت تناسلی ختنه نشده نیازی به مراقبت ویژه ندارد. آلت نوزاد خود را همانطور که بقیه بدنش را می‌شویید، بشویید. به‌طور مهم، نباید پوست ختنه‌گاه را به پایین بکشید یا آن را به زور شل کنید. پوست ختنه‌گاه نوزاد به‌طور طبیعی تا حدود پنج سالگی عقب‌نشینی می‌کند.

انسداد مجرای اشکی

مجاری اشکی نوزاد شما در حال رشد هستند و ممکن است مسدود شوند. ممکن است متوجه شوید که چشم‌های او بیشتر از حد معمول قرمز یا آبی است یا پوسته‌ای روی آن جمع شده است. معمولاً این‌ها خودبه‌خود رفع می‌شوند، اما می‌توانید یک پارچه گرم و مرطوب را روی چشم بگذارید تا آرام شود.

مشکلات پوستی نوزاد

نوزاد شما ممکن است دچار آکنه نوزادی شده باشد و برخی نوزادان کلاه گهواره‌ یا پوسته‌های فلس‌دار روی پوست سرشان دارند.هیچ‌کدام از این موارد جای نگرانی ندارند و نیازی به درمان خاصی نیست. اما اجتناب از صابون‌های تند و دادن زمانی برای برهنه بودن نوزاد برای تهویه پوستش می‌تواند مفید باشد.

می‌توانید از یک برس یا شانه نوزاد برای به آرامی برداشتن کلاه گهواره‌ استفاده کنید. هنگام شامپو زدن به سر نوزاد، به آرامی پوسته‌ها را ماساژ دهید. برای پوسته‌هایی که محکم چسبیده‌اند، از روغن‌های غیرخوراکی (مثل روغن بچه) برای نرم کردن پوسته‌ها و آسان‌تر کردن برداشتن آن‌ها استفاده کنید. قبل از حمام، روغن بچه را به پوست سر بمالید، سپس هنگام شامپو کردن به آرامی پوسته‌ها را با انگشتان ماساژ دهید. همچنین می‌توانید در حین حمام نوزاد از برس نوزاد برای برداشتن پوسته‌ها در موی نوزاد استفاده کنید. هرگز پوسته‌های کلاه گهواره‌ای را نخراشید یا نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث عفونت شود.

سه هفته‌ی کامل از تولد نوزادتان گذشت!

اگر در این زمان متوجه افزایش گریه نوزاد شدید، به خود یادآوری کنید که این طبیعی است و در نهایت خواهد گذشت. اگر هیچ یک از اقدامات شما به آرام کردن نوزاد کمک نمی‌کند، با پزشک اطفال خود برای مشاوره تماس بگیرید. نوزادان برای برقراری ارتباط گریه می‌کنند، بنابراین تلاش کنید تا با تغذیه، تعویض پوشک، آروغ‌گیری و آرام کردن، نیازهای او را برآورده کنید. اگر گریه طولانی مدت یا شدید است، این ممکن است نشانه‌ای از مشکل بزرگتری باشد، شاید یک مسئله پزشکی، بنابراین همیشه با غریزه خود پیش بروید و در صورت نیاز با پزشک اطفال تماس بگیرید.

هفته سوم زندگی نوزاد شما زمان بسیار هیجان‌انگیزی است. شما هنوز در دوره نوزادی قرار دارید و این می‌تواند زمان خسته‌کننده و غم‌انگیزی نیز باشد. سلامتی و رفاه نوزاد شما مهم است، اما سلامت و رفاه شما نیز اهمیت دارد. اگر احساس می‌کنید که کنار آمدن با گریه یا بی‌قراری نوزاد برایتان دشوار است، اشکالی ندارد که او را در یک جای امن قرار دهید و برای یک دقیقه از اتاق خارج شوید تا آرامش خود را بازیابید.

اگر متوجه شده‌اید که کنار آمدن با تغییرات والدینی برایتان سخت است یا دچار افسردگی یا اضطراب پس از زایمان شده‌اید، لطفاً با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است دچار اختلالات خلقی پس از زایمان باشید. درمان‌های مؤثری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا دوباره احساس بهتری داشته باشید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    16تیر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی