مراحل رشد نوزاد در هفته اول تولد

مراحل رشد نوزاد در هفته اول تولد

تبریک می‌گویم! شما به تازگی صاحب فرزند شده‌اید! هفته اول تولد نوزاد ممکن است زمانی پر از شادی و همچنین مقدار زیادی از عدم اطمینان باشد و طبیعی است: شما هرگز پیش از این والدین این کوچولو نبوده‌اید و در موقعیت کاملا جدیدی به سر می‌برید. همانطور که شما در حال خو گرفتن با نقش پدر یا مادر هستید، نوزادتان نیز به زندگی خارج از رحم عادت می‌کند.
ناتاشا بورگرت، دکترای پزشکی و پزشک کودکان، توضیح می‌دهد:« نوزادان در این سن، در حالی که شیر می‌خورند، می‌خوابند و در آغوش گرفته می‌شوند، در حال عادت کردن به ریتم جدید زندگی خود هستند.»
در هفته اول تولد، داشتن سوالات زیاد طبیعی است. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که نوزاد باید چند ساعت بخوابد و آیا رنگ مدفوعش طبیعی است یا نه. بله، شما زمان زیادی را به بررسی پوشک نوزادتان اختصاص خواهید داد! ما در این مقاله از مجله کیکابو، تمام اطلاعاتی که در مورد رشد و تکامل نوزاد، مقدار شیر خوردن و ساعت خوابیدن و چند نکته مهم برای مراقبت و ایمنی نوزاد نیاز است را آماده‌کرده‌ایم. پس در اولین محتوای تقویم رشد نوزاد، تا انتها همراه ما باشید! 

مراحل رشد یک هفتگی نوزاد

در این سن:
مراحل رشد: نوزادتان در حال عادت کردن به دنیای اطرافش خواهد بود و بر یادگیری موفقیت‌آمیز مکیدن و شیرخوردن متمرکز است.
ساعات خواب: انتظار می‌رود که نوزادتان در بیشتر ساعات روز بخوابد. تا زمانی که می‌توانید از این موضوع لذت ببرید.
نحوه تغذیه: نوزادتان در هفته اول نیاز به تغذیه زیادی دارد و ممکن است به وعده‌های کوچک و مکرر نیاز داشته‌باشد.

از یک هفتگی نوزاد چه انتظاراتی داشته باشم؟

کار اصلی نوزاد در یک هفتگی، عادت کردن به زندگی خارج از رحم، یادگیری مکیدن از سینه یا شیشه شیر و دریافت زمان زیادی برای عشق و نوازش است. در این سن، حرکات و واکنش‌های نوزادتان عمدتاً غیر ارادی و ناخودآگاه هستند. نوزادان با چندین عکس‌العمل به دنیا می‌آیند؛ از جمله جستجو، مکیدن، چنگ زدن، تکان دادن پاها و از جا پریدن.
می‌توانید برخی از این واکنش‌ها، مانند واکنش جستجو را هنگام تغذیه ببینید. اگر گونه یا دهان نوزاد را لمس کنید، او به‌طور خودکار شروع به جستجو می‌کند و به دنبال سینه یا شیشه شیر می‌گردد. اگر نوک سینه یا انگشتتان را در دهان او بگذارید، او شروع به مکیدن خواهد کرد. شگفت‌انگیز است، نه؟
نوزاد هنوز همه‌جا را تار می‌بیند و تنها می‌تواند روی اشیای نزدیک تمرکز کند، بنابراین بیش از هر چیز دیگری به حس بویایی و لامسه تیز خود متکی است. سعی کنید تا جایی که ممکن است آغوش پوست به پوست با نوزادتان داشته باشید.
به طور کلی، نوزادتان زمان زیادی را در خواب خواهد بود. در واقع، زندگی او اساساً به خوردن و خوابیدن خلاصه می‌شود. این کاملاً طبیعی است! از این زمان آرام برای خواب اضافی خودتان استفاده کنید.
آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می‌گوید که طبیعی است نوزادتان تا ۱۰٪ از وزن تولد خود را به دلیل به دلیل از دست دادن مایع اضافی بدن و تطبیق با زندگی خارج از رحم از دست بدهد اما از ۱۰-۱۴ روزگی شروع به بازگشت به این وزن خواهد کرد.

مراحل رشد و تکامل در هفته اول تولد

نوزاد یک هفته‌ای شما هنوز مراحل رشد زیادی ندارد. همانطور که گفته شد، نوزادتان اساساً مجموعه‌ای از واکنش‌های ناخودآگاه است و بیشتر وقت خود را در حال خوردن یا خوابیدن خواهد گذراند. با این حال، در لحظات کوتاه بیداری نوزاد، ممکن است متوجه شوید که اگر نوزادتان را چند اینچ جلوی صورتتان بگیرید، به شما نگاه خواهد کرد!
ایمی ورلستفن، APRN و مدیر ارشد تحول بالینی در TytoCare توضیح می‌دهد:« نوزادان یک هفته‌ای می‌توانند نور و تاریکی را ببینند، به ویژه رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری. بینایی آن‌ها به حدود20 تا 30 سانتی‌متر محدود است؛ یعنی فقط زمانی شما را می‌بیند که او را در آغوش گرفته باشید.»
همچنین طبیعی است که چشم نوزادتان کمی چپ‌ به نظر برسد. ورلستفن می‌گوید:«گاهی اوقات این فقط به خاطر چین اضافی پوست در گوشه‌های داخلی چشم است. اما همچنین، عضلات چشم در بدو تولد خیلی قوی نیستند، بنابراین تا زمانی که این عضلات تقویت شوند، چشم‌ها تمایل به چپ شدن دارند.»
اگرچه نوزادتان هنوز «اولین لبخند واقعی» خود را تا چند هفته دیگر نخواهد زد اما ممکن است برخی لبخندهای واکنشی داشته باشد؛ به ویژه هنگام خواب. اولین لبخند واقعی، در پاسخ به چیزی که شما انجام می‌دهید، مانند بازی دالی موشه یا شعر خواندن، تا حدود دو ماهگی نوزاد رخ خواهد داد.
در یک هفتگی نوزاد، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:
سر و گردن نوزادتان را حمایت کنید، زیرا نوزادان در این سن معمولاً کنترل ضعیفی بر سر خود دارند.
نوزادان در این سن به لمس بسیار مثبت پاسخ می‌دهند، زیرا به آن‌ها احساس گرما و امنیت رحم را یادآوری می‌کند. پس نوزادتان را زیاد در آغوش بگیرید!

مراحل رشد یک هفتگی نوزاد

تغذیه نوزاد در یک هفتگی چطور خواهد بود؟

شیرخوردن یکی از نگرانی‌های اصلی والدین در هفته اول تولد است. ممکن است دائم نگران باشید که آیا نوزادتان به اندازه کافی غذا می‌خورد، چند بار در روز باید تغذیه شود و آیا امکان دارد یک نوزاد تازه متولد شده را بیش از حد تغذیه کرد یا نه.
دکتر بورگرت می‌گوید: « بسیاری از والدین انتظارات بسیار بالایی از نوزاد یک هفته‌ای دارند. مهم است به خاطر داشته باشید که نوزادان در حال یادگیری چگونه شیر خوردن هستند، همانطور که والدین در حال یادگیری چگونه شیر دادن‌اند.»
نوزاد تازه متولد شده‌تان در این سن به طور مکرر شیر خواهد خورد و هنوز هیچ نشانه‌ای از یک برنامه غذایی منظم وجود نخواهد داشت.
اگر نوزادتان را با شیر خشک تغذیه می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که او هر ۳-۴ ساعت حدود 30 تا 50 میلی‌لیتر شیر بخورد. می‌توانید تا پایان هفته اول به آرامی این مقدار را به 100 میلی‌لیتر در هر وعده افزایش دهید. در هنگام تغذیه با شیرخشک، مهم است شیشه شیر نوزاد با اندازه‌ی مناسبی را انتخاب کرده باشید و آن را به درستی بشویید. در مقاله جداگانه در مورد راهنمای شستن شیشه شیر نوزاد توضیحات کاملی داده‌ایم. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند وعده‌های غذایی کوچکتری خواهند داشت و به طور مکرر، حدود ۸-۱۲ بار در ۲۴ ساعت شیر می‌خورند. 

تغذیه نوزاد در هفته اول تولد

بسیاری از والدین در ابتدا تغذیه با شیر مادر را چالش‌برانگیز می‌دانند و ممکن است در قرار دادن نوزاد در سینه یا موقعیت‌گیری راحت برای تغذیه مشکل داشته باشند. ممکن است نگران باشید که آیا نوزادتان به اندازه کافی شیر می‌خورد یا نه. در چند روز اول پس از زایمان، آغوز تولید خواهید کرد، مایعی زرد رنگ که حجم کمی دارد اما پر از مواد مغذی و ایمنی برای نوزادتان است. شما حدود ۳-۵ روز پس از تولد به شیر بالغ دست پیدا خواهید کرد. به طور معمول، می‌توانید بر اساس میزان گوارش نوزاد متوجه شوید که آیا به اندازه کافی شیر می‌خورد یا خیر. 
شما و نوزادتان در حال یادگیری هستید، پس صبور باشید. اگر هرگونه نگرانی کوچک یا بزرگی در مورد تغذیه با شیر مادر دارید، با پزشک کودکتان تماس بگیرید.

خواب نوزاد در هفته اول تولد چگونه است؟

نوزادتان در این سن، ساعات زیادی را می‌خوابد. بسیار طبیعی است که نوزادان یک هفته‌ای فقط بخورند، بخوابند، ادرار یا مدفوع کنند، گریه کنند و هر ۱-۳ ساعت این چرخه را تکرار کنند. به طور معمول، یک نوزاد یک هفته‌ای حدود ۱۴ تا ۱۷ ساعت در ۲۴ ساعت می‌خوابد.
ورلستفن والدین را تشویق می‌کند که از این روزهای خواب‌آلود نوزادی لذت ببرند و از این زمان برای جبران خواب خود استفاده کنند. این موضوع به‌ویژه برای مادرانی که زایمان کرده‌اند اهمیت دارد، زیرا بدنشان نیاز به زمان برای بهبودی پس از زایمان دارد.

نکات مهم برای خواب ایمن نوزاد

تمرین خواب ایمن با نوزاد بسیار مهم است. AAP توصیه می‌کند نوزادتان را روی یک سطح محکم و بدون وسایل اضافی، در مکانی ایمن مانند گهواره یا تخت کنار مادر خوابانده و همیشه به پشت بخوابانید. نباید هیچ بالشت، پتو، محافظ تخت، اسباب‌بازی یا ملافه‌های شل وجود داشته باشد. ما در یک مقاله جداگانه در مورد تخت کنار مادر یا تخت و پارک؟ صحبت کرده‌ایم و می‌توانید نکات مفیدی را بررسی کنید.
AAP توصیه نمی‌کند که نوزاد در تخت شما بخوابد، اما توصیه می‌کند که نوزادتان را برای شش ماه اول در اتاق خودتان اما در تخت جداگانه نگه دارید. این به شما امکان می‌دهد نیازهای او را بهتر بشناسید و تغذیه‌های شبانه را راحت‌تر انجام دهید.
ممکن است متوجه شوید که نوزادتان در خواب الگوهای تنفسی نامنظمی دارد. این موضوع طبیعی است اما شاید نگران‌کننده به نظر برسد. اگر سوالی درباره تنفس یا الگوهای خواب نوزادتان دارید، با پزشک کودکتان تماس بگیرید.
اگر احساس می‌کنید نوزادتان در این سن هیچ برنامه مشخصی ندارد، تنها نیستید. این کاملاً طبیعی است. نوزادان یک هفته‌ای بیشتر روز را می‌خوابند و تفاوت بین روز و شب را نمی‌دانند. ریتم‌های شبانه‌روزی آن‌ها هنوز توسعه نیافته است و شروع به تولید ملاتونین که به آن‌ها می‌گوید هنگام تاریکی باید بخوابند، نکرده‌اند. اگر احساس می‌کنید که این نبود ساختار چالش‌برانگیز است، طبیعی است. به همین دلیل داشتن کمک می‌تواند بسیار مهم باشد.

نکات سلامت و ایمنی نوزاد در هفته اول تولد

در هفته اول زندگی نوزاد، اولین ویزیت سلامت او با پزشک کودکان انجام خواهد شد. نوزادتان وزن‌کشی و معاینه می‌شود. این یک فرصت خوب است تا هر سوالی که درباره تغذیه، خواب یا رشد دارید، بپرسید.
نوزادتان اولین واکسن را در بیمارستان قبل از ترخیص دریافت خواهد کرد. در این زمان باید از نصب صحیح صندلی ماشین کودک اطمینان حاصل کرده‌باشید. صندلی ماشین باید رو به عقب و بر اساس دستورالعمل‌های ایمنی نصب شده باشد. صندلی‌ ماشین کیکابو همراه با کتابچه راهنمای نصب کامل ارائه می‌شود بنابراین نگرانی بابت نصب نخواهید داشت. 
هنوز نیازی به ایمن‌سازی خانه برای نوزاد ندارید، اما می‌توانید این‌کارها را انجام دهید: اطمینان حاصل کنید که دمای خانه معتدل است، تخت یا گهواره نوزادتان به درستی سرهم شده و در نزدیکی هیچ مبلمان غیرمحکم، پنجره، سیم یا سطوح داغ قرار نگرفته است. 
بسیار مهم است که در نزدیکی نوزادتان سیگار نکشید و اجازه ندهید نوزادتان در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرد. سیگار کشیدن می‌تواند خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش دهد.

اصول مراقبت از نوزاد در هفته اول تولد چیست؟

بسیاری از والدین جدید سوالات زیادی درباره مراقبت از نوزاد خود دارند. خوشبختانه، نوزادتان در حال حاضر به چیزی فراتر از خوردن، خوابیدن و نوازش نیاز ندارد. در اینجا چند نکته که باید به خاطر داشته باشید آورده شده است.

مراقبت از بند ناف

قبلاً توصیه می‌شد که بند ناف نوزاد را با الکل تمیز کنید. امروزه، AAP این را توصیه نمی‌کند. در عوض، می‌توانید آن را به حال خود رها کنید و اجازه دهید خود به خود بهبود یابد تا اینکه حدود یک هفته بعد بیفتد. زمان حمام وقتی منتظر بهبود بند ناف نوزادتان هستید، بهتر است نوزاد را در آب غوطه‌ور نکنید. حمام با لیف اسنفجی یا تمیز کردن با صابون بسیار ملایم و آب گرم تمام چیزی است که نوزاد نیاز دارد.

تعویض پوشک

رنگ مدفوع می‌تواند به شما در پیگیری پیشرفت نوزادتان کمک کند. در ابتدا، مدفوع نوزاد سیاه و چسبناک خواهد بود. اما بعد مدفوع نوزاد سبز می‌شود و سپس به رنگ زرد یا قهوه‌ای می‌رسد. برای مدفوع به دفعات زیاد آماده باشید. معمولاً نوزادان پس از تقریباً هر وعده غذایی مدفوع می‌کنند.
اگر احساس می‌کنید که کمی در نقش والد بودن خود گیج شده‌اید، طبیعی است. شما در حال بهبودی از زایمان هستید و مهم است به یاد داشته باشید که هورمون‌های شما در حال تنظیم شدن هستند و بدنتان در حال بهبودی است. همان‌طور که می‌خواهید مطمئن شوید نوزادتان خوشحال و سیر است، باید وقت بگذارید تا همین کار را برای خودتان انجام دهید. مطمئن شوید که غذا می‌خورید و هیدراته می‌مانید. ممکن است با سوالاتی مانند "کی دوباره خواهم خوابید؟" به شما هجوم بیاورند. به زودی ریتم خود را پیدا خواهید کرد. کارها را یک روز در میان انجام دهید و از تازگی شیرین نوزادتان لذت ببرید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    15تیر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی