مراحل رشد نوزاد نه ماهه؛ کودک در نه ماهگی چه تغییراتی می‌کند؟

مراحل رشد نوزاد نه ماهه؛ کودک در نه ماهگی چه تغییراتی می‌کند؟

برای بسیاری از والدین، مراحل رشد ۹ ماهگی نوزاد یک دوره مهم به نظر می‌رسد. در حالی که کوچولوی شما هنوز نوزاد است، به سال‌های نوپایی بسیار نزدیک‌تر می‌شود که می‌تواند هم هیجان‌انگیز و هم استرس‌زا باشد؛ زیرا مهارت‌‌های حرکتی و حس استقلال او افزایش می‌یابد. در این سن، نوزاد شما به‌طور فزاینده‌ای متحرک می‌شود، خوردن غذاهای جامد را بهتر یاد می‌گیرد، مهارت‌های زبانی ‌‌‌اش بهبود می‌یابند و مهارت‌های ظریف حرکتی مانند گرفتن اشیاء با دو انگشت تقویت می‌شوند.

در ماه نهم زندگی، نوزاد به سرعت در حال یادگیری و کشف محیط اطراف خود است. این دوره از زندگی او مملو از فرصت‌های یادگیری جدید و رشد مهارت‌های مختلف می‌باشد که هر یک نقش مهمی در تکامل مراحل رشد او ایفا می‌کنند. در این مقاله از تقویم رشد نوزاد، به بررسی تغییرات و نقاط عطف رشد در این سن می‌پردازیم.

معرفی تغییرات رشد و رفتاری در نه ماهگی کودک

در این سن:

  • نوزادتان در حال توسعه مهارت‌های مختلفی مانند چهار دست و پا رفتن، راه رفتن با کمک گرفتن وسایل و در دست گرفتن وسایل است. همچنین، مهارت‌های زبانی و ارتباطی‌اش گسترش می‌یابند و می‌تواند انواع صداها را تولید کند، سرش را به نشانه «نه» تکان دهد و به چیزهای مد نظرش اشاره کند.
  • به‌طور متوسط نوزادان در این سن در مجموع ۱۴ ساعت در روز می‌خوابند که حدود ۱۱ ساعت آن در شب و سه ساعت باقی‌مانده بین دو چرت روزانه تقسیم می‌شود. 
  • در حالی که فرزندتان هنوز شیر مادر یا شیر خشک می‌خورد، احتمالاً مقدار شیر خوردن‌اش کاهش یافته و به غذاهای جامد بیشتر علاقه‌مند شده است. آن‌ها در این سن حدود سه وعده غذایی در روز می‌خورند و ممکن است بخواهید به آن‌ها میان‌وعده نیز بدهید. 

نقاط عطف رشد جسمی در ۹ ماهگی نوزاد

با افزایش تحرک نوزاد، او شروع به تمرین مهارت‌های ایستادن و راه رفتن می‌کند؛ این بدان معناست که ممکن است با گرفتن مبلمان حرکت کند یا از راه رفتن و ایستادن در حالی که دست‌های شما را گرفته، لذت ببرد. در واقع، فرزندتان اکنون به مرحله کودک نوپا نزدیک‌تر است تا یک نوزاد. شاید باور کردن این موضوع سخت باشد، اما زمان زیادی نمانده تا نوزادتان اولین قدم‌هایش را بردارد.

علاوه بر این، نوزادان در این سن روی مهارت گرفتن اشیاء با دو انگشت اشاره و شست، که از هشت ماهگی شروع به تمرین آن کرده‌اند، بیشتر کار می‌کنند. 

برخی از نوزادان ممکن است در این سن چهار دست و پا راه رفتن را شروع کرده باشند. با این حال، اگر کودکتان هنوز چهار دست و پا نمی‌رود، نگران نباشید. هر نوزادی در زمان و با سرعت خودش رشد می‌کند. در واقع، نوزادتان ممکن است راه‌های متنوعی برای جابه‌جا شدن در خانه پیدا کند یا به سادگی روی کامل کردن یک مهارت تمرکز کرده باشد. 

با این حال، برخی مهارت‌های حرکتی جسمی وجود دارند که باید در این سن آن‌ها را ببینید و اگر متوجه آن‌ها نشدید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. در این سن، اگر نوزاد به‌طور مستقل نمی‌نشیند یا هنگام چهار دست و پا رفتن یا خزیدن، یک طرف بدن خود را می‌کشد، باید مطمئن شوید که سیستم حرکتی و عصبی او به درستی کار می‌کند. در ۹ ماهگی، نوزاد شما به‌طور متوسط از زمان تولد، هر ماه حدود یک و نیم سانتی‌متر قد کشیده و افزایش وزن او کندتر شده‌است. همچنین، ممکن است تا تولد یکسالگی، سه برابر وزن هنگام تولد خود شده باشد. 

نقاط عطف رشد زبانی و شناختی نوزاد ۹ ماهه 

علاوه بر تحرک، مهارت‌های زبانی نوزاد در این سن به سرعت در حال پیشرفت است. بسیاری از نوزادان به غان و غون کردن ادامه می‌دهند اما ممکن است برای برقراری ارتباط با شما نیز طیف وسیعی از صداها را تولید کنند. حتی ممکن است کلمات ساده‌ای مانند «ما» و «دا» بگویند.

در این سن، آن‌ها صداها را تقلید می‌کنند، برای جلب توجه شما سر و صدا می‌کنند و کلمه «نه» را می‌فهمند.

و در حالی که هر یک از این نقاط عطف مهم هستند، باید به این نکته توجه کنید که هر نوزادی با سرعت خاص خود رشد می‌کند.

اگر در مورد چیزی نگران هستید، با پزشک اطفال کودک خود صحبت کنید. به همین دلیل است که ویزیت‌های دوره‌ای بسیار مهم هستند. این ویزیت‌ها به پزشکان کودکان فرصتی می‌دهد تا رشد و توسعه نوزاد را زیر نظر بگیرند و تشخیص دهند که آیا چیزی نیاز به توجه دارد یا خیر. 

از پررنگ‌ترین رفتارهای جدید ۹ ماهگی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون کمک می‌ایستد
  • شروع به قدم برداشتن می‌کند؛ حتی اگر چیزی را برای حفظ تعادل گرفته باشد
  • برای خداحافظی دست تکان می‌دهد
  •  نحوه کارکرد اشیا را کاوش می‌کند
  •  عاشق باز و بسته کردن چیزها است

نقاط عطف تغذیه نوزاد ۹ ماهه

در این ماه، نوزاد شما به حدود ۷۵۰ تا ۹۰۰ کالری در روز نیاز دارد که تقریباً ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری آن باید از شیر مادر، شیر خشک، یا ترکیبی از هر دو تأمین شود. با این حال، این اعداد صرفاً یک راهنما هستند و قوانین سختگیرانه‌ی میزان غذای نوزاد نیستند.

در عوض، تمرکز خود را بر ارائه غذاهای مغذی بگذارید و اجازه دهید نوزاد شما تصمیم بگیرد که چه مقدار می‌خواهد بخورد. در ۹ ماهگی، نوزادان سه وعده غذایی در روز می‌خورند و ممکن است تعداد دفعات شیردهی یا مصرف شیر خشک آن‌ها کاهش یافته باشد. در این سن، می‌توانید از روش اجازه دادن به نوزاد برای تعیین میزان غذایی که می‌خواهد، استفاده کنید. این روش امکان می‌دهد فرزندتان تا میزانی که می‌خواهد، میزان شیر دریافتی را کاهش دهد.

در حالت ایده‌آل، نوزادان باید روزانه سه تا چهار وعده میوه و سبزیجات، ۶۰ تا ۱۲۰ گرم پروتئین، مقداری غلات، نشاسته و میان‌وعده مصرف کنند. غذاهای حاوی آهن به‌ویژه در این سن بسیار مهم هستند. بنابراین، سعی کنید منابع آهن مانند لوبیا، عدس، مرغ و گوشت گاو را در وعده‌های غذایی روزانه آن‌ها بگنجانید.

برای اطمینان از اینکه نوزاد شما به اندازه کافی آهن دریافت می‌کند، پزشک اطفال احتمالاً سطح هموگلوبین آن‌ها را بین ویزیت ۹ ماهگی و ۱۲ ماهگی بررسی می‌کند. این آزمایش یک نمونه‌گیری ساده از انگشت است که به آن‌ها امکان می‌دهد سطح آهن نوزاد شما را متوجه شوند. 

نقاط عطف خواب نوزاد ۹ ماهه

تا ۹ ماهگی، بیشتر نوزادان شب‌ها می‌خوابند و دوبار در روز چرت می‌زنند که هر کدام حدود یک تا دو ساعت طول می‌کشد، گاهی اوقات ممکن است سه چرت هم داشته باشند. همچنین بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز می‌خوابند که حدود ۹ تا ۱۲ ساعت آن در شب است. اگرچه میزان خواب مورد نیاز نوزاد در این سن متفاوت است، اما برنامه معمولی خواب شامل روزی است که از ساعت ۷ صبح شروع می‌شود و با دو بار چرت در وسط روز، در ساعت ۷ شب به پایان می‌رسد.

دندان درآوردن ممکن است در این دوره زمانی شروع شده یا ادامه داشته باشد؛ بنابراین شاید بازگشتی در خواب شب نوزاد مشاهده کنید. همچنین در مواقع دیگر، ممکن است به دلیل یادگیری یک مهارت جدید، خوابشان دچار مشکل شود. بله! مهارت‌های جدید حواسشان را پرت می‌کند. سعی کنید وقتی این اتفاق می‌افتد، زیاد دلسرد نشوید زیرا این مشکلات خواب معمولاً موقتی هستند.

اضطراب جدایی نیز در این سن تشدید می‌شود. آن‌ها ممکن است از رفتن به رختخواب امتناع کنند یا در جستجوی والدین خود از خواب بیدار شوند. این زمان خوبی است تا روی روال خواب نوزاد خود تمرکز کنید و مطمئن شوید که می‌توانند به‌تنهایی بخوابند. 

ایمنی خانه؛ الزامی برای امنیت ۹ ماهگی نوزاد

در حدود ۹ ماهگی، حرکت نوزادان بسیار بیشتر می‌شود. این افزایش حرکت خطرات بیشتری را به همراه دارد، بنابراین نوزاد در این سن باید به‌طور مداوم تحت نظارت باشد. آن‌ها نباید بدون نظارت رها شوند.

از آنجا که نوزاد شما اکنون می‌ایستد، ممکن است بخواهید به این فکر کنید که چه خطراتی اکنون در دسترس او قرار دارد. به عنوان مثال، آیا نوزاد شما اکنون می‌تواند به وسایل روی میز یا مبل یا حتی در آشپزخانه دسترسی پیدا کند؟ اگر چنین است، این وسایل باید از دسترس نوزاد خارج شوند.  

در این سن، تنظیم ارتفاع تشک تخت نوزاد نیز مهم است تا نتوانند از تخت خود خارج شوند. همچنین باید مطمئن شوید که تمام پریزهای برق پوشانده شده‌اند. 

سایر نکات قابل توجه درباره مراحل رشد نوزاد در ۹ ماهگی

با رسیدن نوزاد شما به ۹ ماهگی، احتمالاً انواع مختلفی از احساسات و ویژگی‌های شخصیتی را نشان می‌دهد. از پشتکار و اراده گرفته تا لجاجت و شادی، به احتمال زیاد خواهید دید که نوزادتان چه شخصیتی دارد.

اطمینان حاصل کنید که در طول روز به‌طور منظم با نوزادتان تعامل داشته باشید. به او بگویید که در حال انجام چه کاری هستید، اشیا را نام ببرید و او را وارد گفتگو کنید. این نوع فعالیت‌ها به تقویت زبان و مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کند و همچنین پیوند شما با نوزادتان را قوی‌تر می‌سازد.

نوزاد شما همچنین از طریق کاوش، درباره دنیای اطراف خود یاد می‌گیرد، بنابراین فرصت‌های زیادی برای بازی و آزمایش، تحت نظارت خودتان، به او بدهید. می‌توانید با قراردادن اسباب بازی‌ها در قسمت‌های مختلف خانه، او را به حرکت و "کشف" تشویق کنید.

به یاد داشته باشید که احتمالاً نوزاد شما در این سن معنای کلمه «نه» را هم می‌فهمد. بنابراین، نترسید که وقتی نوزادتان در شرف "کشف" چیزی خطرناک یا خارج از محدوده امن است، به او «نه» بگویید. حتی اگر آن‌ها هنوز به‌طور کامل معنای کلمه را درک نکنند، به حالت چهره و لحن صدای شما پی می‌برند و متوجه می‌شوند که باید کاری که انجام می‌دهند را متوقف کنند.

صحبت کردن با نوزادتان و توضیح دادن چیزها، حتی اگر نتوانند کاملاً بفهمند که چه می‌گویید، بسیار مهم است. این نه تنها 

یک روش محبت‌آمیز و محترمانه برای تعامل با کوچولوی شماست، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند مهارت‌های مهم زبانی و ارتباطی را ایجاد کنند. 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    گلشن دانش
    16شهریور
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی